Custom Search

Reviews Directory

Ahad, 29 Jun 2008

M'pertingkat Ekonomi Rakyat 2

Satu Daerah Satu Kilang Pemprosesan Makanan

Sasarannya ialah memenuhi permintaan terhadap pengeluaran hasil makanan bukan saja di dalam negara tetapi juga di luar negara. Berdasarkan laporan, kekurangan bekalan makanan dunia adalah disebabkan oleh perubahan cuaca dunia dan bala bencana yang sering melanda negara-negara pengeluar makanan. Tidak ketinggalan juga negara kita menghadapi masalah tersebut apabila sering berhadapan dengan masalah banjir, namun ia tidak berlaku sepanjang tahun dan hanya pada musim tertentu saja.

Produk-produk tambah nilai hasil pengeluaran makanan juga boleh dihasilkan bagi menjadikan makanan tersebut lebih tahan lama dan boleh dipasarkan ke seluruh negara dan dieksport ke negara luar. Apakah hasil keluaran makanan sebegini tidak mendapat permintaan yang banyak di luar negara. Bagi negara-negara yang sektor ekonominya lebih tertumpu kepada industri berat dan elektronik, pastinya mereka perlu mengimport makanan dari negara yang mengusahakan sektor pertanian. Inilah satu peluang kepada pemerintah negara untuk memberi galakan dan sokongan kepada rakyat menyediakan prasarana-prasarana sokongan dan kemudahan lain bagi membolehkan rakyat melibatkan diri dalam bidang ini secara serius.

Sediakan satu kilang pemprosesan makanan di setiap daerah maka rakyat akan mengusahakan sumber bahan mentahnya. Misalnya, dirikan kilang memproses dan mengetin daging ayam dan galakkan rakyat sekitar daerah tersebut menternak ayam daging. Jika mahu jenis ayam yang seragam maka dengan kerjasama Jabatan Pertanian, sediakan benih-benih anak ayam yang akan diterima oleh kilang tersebut. Pihak kilang akan membeli ayam daging yang diternak oleh penduduk tempatan mengikut harga pasaran yang telah ditetapkan. Semakin banyak ayam yang dibekalkan maka semakin giatlah kilang tersebut menghasilkan produk makanan berasaskan ayam.

Dengan sebab itulah maka rakyat setempat akan berusaha untuk membuka ladang ternakan ayam daging masing-masing. Jika yang melibatkan diri itu beribu-ribu orang maka jumlah sumber daging mentah yang banyak dan berterusan tanpa terputus bekalan. Ini pastinya mampu meningkatkan produktiviti pengeluaran produk kilang berkenaan. Kilang itu tidak hanya menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan untuk bekerja di kilang itu tetapi juga permintaan terhadap sumber daging mentah menjadikan usaha penternakan ayam di kawasan itu menjadi satu sumber pendapatan kepada rakyat tempatan.

Ayam daging tidak saja dijual secara mentah tetapi juga dengan memproses daging ayam itu di kilang maka banyaklah hasil keluaran lain sebagaimana yang kini terdapat di pasaran seperti "nugget ayam", "drummet ayam", daging ayam dalam tin dengan pelbagai resipi seperti masak kurma, masak hitam, masak cendawan dan macam-macam lagi. Menerusi produk-produk makanan sebeginilah pengusaha kilang akan mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda kerana sebagaimana yang kita tahu sekilo "drummet ayam" dijual pada harga kira-kira RM15.00 dan setin besar daging ayam proses "masak kurma" harganya kira-kira RM3.00.

Produk-produk sebegini akan dijual di pasaraya-pasaraya di dalam negara dan pasarannya boleh diperluaskan sehingga ke luar negara dengan mempergiatkan promosi produk makanan buatan Malaysia. Ini baru saja ayam sebagai contoh, banyak lagi tanaman, ternakan dan sumber makanan laut yang boleh diusahakan. Bagi mendirikan kilang ini sekiranya tidak ada pelabur asing yang hendak memulakannya, kerajaan perlu mengusahakannya dengan menggunakan hasil kekayaan negara sedia ada.

Dengan perkembangan kilang-kilang pemprosesan yang semakin bertambah bagi menampung permintaan produk yang telah diproses serta penawaran daging mentah yang kian bertambah maka ekonomi rakyat di daerah berkenaan akan bertambah maju. Idea ini tidak hanya menguntungkan pengusaha kilang tapi juga kepada penternak ayam serta menggalakkan rakyat untuk menceburi bidang penternakan ayam daging. Jika suatu hari kelak penawaran terhadap produk ayam ini melebihi permintaan di dalam negara maka lebihan pengeluaran ini boleh dieksport ke luar negara.

Usaha ini sebenarnya menguntungkan semua pihak, kerajaan mendapat untung hasil dari cukai dan zakat perniagaan, semakin banyak untung semakin banyaklah hasil cukai. Pengusaha kilang pun begitu akan mendapat keuntungan dari hasil jualan produk ke pasaran tempatan dan luar negara. Sementara rakyat pula jika kilang itu didirikan di kawasan luar bandar ia akan meningkatkan ekonomi penduduk luar bandar. Dalam jangka masa panjang, kawasan luar bandar itu dengan aktiviti ekonomi yang meningkat menerusi kepelbagaian perusahaan dan perkilangan mengeluarkan produk makanan, menjadikan ia sebuah pusat pembangunan baru dan ini mampu mengubah kawasan itu kepada sebuah bandar baru.


M'pertingkat Ekonomi Rakyat 1

Memperkasa Semula Industri Pertanian

Post ini adalah lanjutan daripada post sebelumnya. Jika sebelum ini pemimpin menumpukan kepada kemajuan industri berat ia adalah sesuai untuk peralihan infrastruktur ekonomi negara yang hanya bergantung kepada tulang empat kerat serta tenaga manusia kepada penggunaan mesin-mesin dan jentera berat. Bahkan pada masa itu sekiranya sesebuah negara ingin maju perlu melibatkan diri dalam sektor perindustrian dan perkilangan.

Transformasi ini dari segi keupayaan dan daya pengeluaran mampu untuk meningkatkan hasil pengeluaran serta produktiviti sesuatu perusahaan. Hasil daripadanya maka negara kita mampu menjadi pengeluar kereta PROTON dan PERODUA. Begitu juga dalam aspek pembangunan lain dengan wujudnya lebih banyak kilang-kilang dan prasarana-prasarana penting seperti kemudahan jalan raya untuk pengangkutan, pelabuhan dan kargo udara untuk import-eksport dan lapangan terbang untuk menyambut kedatangan pelabur serta pelancong asing.

Negara kita juga telah menjadi antara negara pengeluar peralatan elektronik yang banyak mendapat permintaan dari negara-negara maju pada masa itu. Dengan perkembangan transformasi ini serta peningkatan daya saing serta kos pengeluaran yang murah maka banyak pelabur asing datang ke Malaysia untuk beroperasi mengeluarkan produk keluaran mereka di negara ini. Malaysia telah menjadi hub pengeluaran syarikat-syarikat dan kilang-kilang asing dan ini telah memberi banyak peluang pekerjaan kepada rakyat Malaysia.

Walaubagaimanapun, keadaan dunia kini sudah berubah. Diberitakan bahawa kini seluruh dunia menghadapi krisis kekurangan bekalan makanan dan kenaikan kos harga minyak petroleum. Kedua-dua krisis ini seharusnya menjadi tumpuan pemerintah sekarang bagaimana hendak berhadapan dengannya dan mengambil langkah yang sesuai supaya kedua-dua krisis sejagat ini tidak menggugat kedudukan ekonomi negara serta kepentingan rakyat. Petroleum dijangka akan habis dan sememangnya mana-mana negara pun tidak boleh berbuat apa-apa. Tetapi dalam pengeluaran makanan dengan keluasan tanah dalam negara yang masih banyak belum diterokai ia seharusnya menjadi agenda serta tumpuan pemerintah untuk memajukan lagi sektor pertanian ini.

Dalam memperkatakan pertanian ini ia tidak hanya melibatkan pengeluaran hasil tanaman untuk makanan sahaja tetapi jika pemimpin kita hari ini berpandangan jauh dan berfikiran besar sesungguhnya pertanian merupakan industri yang sangat menguntungkan jika ia ditransformasikan dengan industri perkilangan yang berkaitan. Jumlah manusia tidak pernah berkurangan dan kelahiran akan terus meningkatkan jumlah manusia pada masa akan datang. Justeru itu, manusia memerlukan sumber makanan dan ia hendaklah diusahakan secara besar-besaran menerusi penyertaan rakyat.

Sektor industri pengeluaran barang bukan pertanian seperti kilang papan, peralatan elektronik, perabot dan sebagainya hanya memerlukan pekerja untuk bekerja di dalam kilang berkenaan. Tapi sekiranya sektor industri pengeluaran berasaskan makanan seperti kilang memproses hasil buah-buahan, hasil ternakan haiwan, hasil perikanan dan sumber makanan laut dan sebagainya, bukan saja memerlukan pekerja untuk bekerja di dalam kilang berkenaan tetapi juga memerlukan pekerja yang tak perlu syarikat atau kilang berkenaan membayar upah untuk menanam pokok buah-buahan, sayuran, menternak ayam atau kambing atau lembu dan menangkap ikan di lautan. Sebaliknya biarlah rakyat mengusahakan segala kerja itu dan sektor perkilangan dan pemprosesan boleh membeli hasil tanaman, ternakan dan tangkapan yang diusahakan oleh rakyat.

Dimana-mana saja selagi ada tanah dan selagi ada lautan dan sungai rakyat mampu mengusahakan aktiviti ini sekiranya terdapat permintaan yang berterusan. Bermakna, kilang-kilang pemprosesan ini tidak akan dibina di sesuatu tempat saja tetapi boleh dibina di mana-mana saja lokasi di seluruh negara di mana sesuatu perusahaan itu boleh dilakukan rakyat setempat.

Cuma Pandai Beralasan Saja

"Tetapi persoalannya apa definisi rakyat dari segi konsep amanah dan tanggungjawab itu? Apakah ia hanya untuk rakyat seramai 27 juta yang ada sekarang? Hakikatnya, dari segi konsep berkenaan, ia bukan sahaja melibatkan persoalan kehidupan 27 juta penduduk yang ada pada hari ini tetapi juga generasi akan datang - anak-anak serta cucu cicit kita dan seterusnya."

Menjawab kepada persoalan pemimpin berkenaan di atas saya sebagai rakyat melalui blog ini ingin menjelaskan kepada umum pandangan dan pendapat peribadi saya. Supaya dengan itu saya tidak hanya tau mengkritik saja tapi juga mampu memberi idea untuk membantu negara, bangsa dan agama sungguhpun idea ini kelak hanya akan dibakul sampahkan dan cuma angan-angan mat jenin saja.

Memang begitulah nasib orang yang tak ada pengaruh dan tak ada kuasa, hanya pandai cakap saja tapi buat belum tentu dapat. Tapi sekiranya orang yang berkuasa dan ada pengaruh sekarang pun tak mampu nak buat, pun tak guna juga mereka jadi pemimpin atau pemerintah. Kerana ia hanya menyusahkan rakyat dan menjadi beban kepada bangsa, agama dan negara.

Bagaimana hendak meningkatkan ekonomi rakyat dalam keadaan harga minyak dunia meningkat dan bekalan makanan dunia berkurangan? Pemerintah yang bertanggungjawab tidak akan semata-mata hendak menjaga periuk nasi mereka, sebaliknya bagi memastikan pemerintah terus mendapat sokongan rakyat dan dalam masa yang sama juga ekonomi rakyat dapat dipertingkatkan sejajar dengan kenaikan kos hidup sekarang, pemerintah sepatutnya mampu berfikir dan bertindak untuk menyelamatkan keadaan, bukannya memburukkan keadaan.

Memang benar kos akan meningkat jika harga minyak dunia naik dan pemerintah tak mampu lagi menanggung kerugian dengan terus memberi subsidi. Persoalannya sekarang bukan subsidi tapi apakah usaha pemerintah untuk membantu meningkatkan ekonomi rakyat. Sekiranya ekonomi dan pendapatan rakyat meningkat maka kesannya tak akan terasa dan rakyat boleh terima hakikat tersebut. Bahkan kalau pemerintah hendak menarik balik subsidi sekalipun rakyat boleh terima keputusan tersebut asalkan rakyat mempunyai kedudukan ekonomi yang mantap.

Jika pemerintah sebelum ini mampu menyelamatkan negara dari ancaman spekulator matawang dengan menambat ringgit, pada masa yang sama dengan pembinaan projek-projek yang mampu meningkatkan ekonomi rakyat menerusi kedatangan jutaan pelancong saban tahun maka kesan kemelesetan ekonomi pada masa itu tidak terasa oleh rakyat kerana dengan kedatangan pelancong asing rakyat masih mampu meningkatkan pendapatan mereka. Pemerintah pada masa itu dengan kebijaksanaan kepimpinannya mampu menyelamatkan negara, rakyat dan partinya untuk terus mendapat sokongan menerajui kerajaan.

Tapi sekarang setelah peralihan kuasa kepimpinan apa yang telah terjadi? Dimana kebijaksanaan pemimpinnya? Dimana keberanian mereka untuk menyelamatkan rakyat dan negara? Apakah partinya mendapat sokongan besar rakyat sementara pemimpinnya yang tidak mempunyai kebijaksanaan dan keberanian membela nasib rakyat terus menerajui kepimpinan negara? Di mana-mana saja sekarang ini rakyat terus mengkritik, mengutuk dan mempersoal kerelevanan pemimpin dan pemerintah sekarang.


Biarlah Tidak Popular

Ada seorang pemimpin pemerintah sekarang menjelaskan :

"Bagi saya, apa yang dilakukan oleh kerajaan menunjukkan kematangan pemimpin-pemimpin kita. Walaupun berada dalam keadaan tidak begitu berjaya dalam pilihan raya, pemimpin-pemimpin kita membuat keputusan yang berasaskan kepada tanggungjawab dan amanah serta sikap yang melihat kepada jangka panjang.

Ia kerana dalam menghadapi krisis seumpama ini, sebuah kerajaan yang ingin menjadi popular tidak akan menaikkan harga minyak. Ini memandangkan apa pun penjelasan yang diberikan kepada rakyat langkah berbuat demikian bukan satu tindakan yang akan diterima.

Oleh itu, kalau kerajaan ingin menjadi sebuah kerajaan yang popular, kerajaan tidak akan berbuat apa-apa pun. Kerajaan akan terus memberi subsidi dengan meminjam atau mengambil wang Petronas.

Tetapi apa yang dilakukan oleh kerajaan hari ini menunjukkan kematangan kepimpinan kita yang sanggup membuat keputusan yang dianggap memang tidak popular. Kerajaan membuat keputusan menaikkan harga minyak sebab kerajaan berpegang kepada konsep amanah dan tanggungjawab. Kedua-dua konsep ini adalah berlandaskan kepada Islam dan nilai-nilai universal.

Apa yang dilakukan harus dilihat dari segi demi generasi sekarang dan masa depan. Dalam demokrasi, kerajaan itu bertanggungjawab kepada rakyat dan harus mengambil tindakan memberi nikmat kepada rakyat.

Tetapi persoalannya apa definisi rakyat dari segi konsep amanah dan tanggungjawab itu? Apakah ia hanya untuk rakyat seramai 27 juta yang ada sekarang? Hakikatnya, dari segi konsep berkenaan, ia bukan sahaja melibatkan persoalan kehidupan 27 juta penduduk yang ada pada hari ini tetapi juga generasi akan datang - anak-anak serta cucu cicit kita dan seterusnya.

Kita bertanggungjawab dan memegang amanah untuk mereka ini. Kerajaan boleh menjadi popular dengan mengekalkan subsidi walaupun kepada orang yang tidak layak menerima bantuan melalui meminjam wang dari dalam dan luar negara serta menggunakan wang Petronas.

Tetapi kita harus ingat bahawa pinjaman itu akan dibayar balik oleh anak cucu kita dan sumber kekayaan kita iaitu Petronas tidak akan dapat dinikmati oleh generasi berkenaan.

Kalau kita memberi fokus hanya kepada generasi sekarang, ia bukanlah satu konsep amanah. Jadi kerajaan dalam mengambil tindakan tidak popular itu berpegang kepada konsep amanah dan tanggungjawab yang tulen. Saya fikir ia adalah sesuatu yang diajar oleh Islam dan boleh diterima oleh bangsa-bangsa lain."

Itu adalah alasan bagi menghalalkan cara dan tindakan pemerintah yang sangat "matang" terpaksa berbuat keputusan demikian, seolah-olah tiada pilihan cara lain lagi yang tidak perlu mengorbankan kepentingan generasi kini. Sepatutnya masa depan negara ini ditentukan oleh rakyat bukannya parti yang menjadi pemerintah, jika ekonomi rakyat sekarang meningkat maka generasi akan datang akan mewarisinya.

Sebagai seorang "bapa" pemerintah seharusnya membantu rakyat membangunkan ekonomi masing-masing dengan menyediakan prasarana dan peluang yang lebih terbuka, yang boleh melibatkan penyertaan semua rakyat tak kira di bandar maupun luar bandar. Dengan kekayaan hasil Petronas sepatutnya kerajaan mampu menyediakan peluang-peluang ekonomi yang boleh membantu ekonomi rakyat, bukannya menerokai peluang ekonomi yang hanya memperkayakan pemerintah semata-mata.

Mahathir's Blog




A Hit With Malaysians
By Reme Ahmad, Assistant Foreign Editor

TWO million hits in less than two months.

The blog of former premier Tun Dr Mahathir Mohamad has become the fastest-rising new website in Malaysia, with many of his postings attracting hundreds of comments.

But not all who visit www.chedet.com are his fans. Some also attack his views and his 22-year rule as prime minister.

Still, the 82-year old politician is happy with his blog because he said it has allowed him to bypass the mainstream media, which he claimed has ignored him.

'Now I'm glad I have my blog. At least I can say something,' Malaysiakini quoted Dr Mahathir as saying at a press conference on Thursday.

He was also blase about the criticisms hurled at him on the blog.

'I don't seem to be unpopular when I meet people. If you care to read my blog, so many people make comments. Some were adverse comments, but the majority are quite supportive of what I said.'

Top blogger Ahirudin Attan said Dr Mahathir remains very popular and the move by the media to restrict his views has 'forced people to read his blog and find out his side of the story'.

The most popular political websites are Malaysia Today run by controversial blogger Raja Petra Kamaruddin, online newspaper Malaysiakini and followed by chedet.com, bloggers say.

Dr Mahathir launched his blog on May 1.

The blog's moniker is derived from his old pen-name when he was a columnist with Utusan Malaysia newspaper in the 1970s. 'Che Det' is a shortened version of Encik Mahatdet, as he is known in his home state of Kedah.

Dr Mahathir's blog received one million hits just before the end of its first month last month. Under a posting, The Millionaire Club, he wrote: 'It is quite an experience to be a blogger even though I am only a month old.'

He also said that much as he saw the importance of the Internet as prime minister, 'I did not envisage that I would one day be a blogger'.

As of yesterday, he has posted 43 entries in English and Bahasa Malaysia, most of them attacks on Prime Minister Abdullah Badawi and the government.

The blog's biggest hiccup occurred last week when it was locked out by website operator Bloggers.com for being a 'suspected spam blog', which apparently caused some of the earlier postings to be lost.

Commentators on his blog have ranged from hero worshippers to strident critics.

One Razak Rahim wrote: 'You're my idol and my hero. I put your photo at my office and imitate your thinking style. Since then, I got promoted twice and (achieved) success in my life.'

Conversely, an anonymous reader, said: 'Please admit that you were the main cause of destroying the judiciary. Because of you, now I am afraid to go to court, even to claim back something that legally belongs to me because my opponent knows the right people at the judiciary.'

Sabtu, 28 Jun 2008

Kepelbagaian Biodiesel

Pada fikiran sesetengah orang, biodiesel ini hanya dihasilkan dengan menggunakan minyak kelapa sawit. Tapi sebenarnya biodiesel boleh dihasilkan dengan menggunakan apa saja sumber-sumber yang berminyak atau berlemak dari alam semulajadi. Di negara kita, terdapat kajian bahawa minyak jarak yang dulunya digunakan untuk membuat minyak pelita, juga berpotensi untuk menghasilkan biodiesel. Gambar di atas menunjuk warna-warna berbeza biodiesel yang dihasilkan daripada sumber minyak tumbuhan dan haiwan yang berlainan.

Industri biodiesel ini cukup luas dan boleh membantu rakyat meningkatkan ekonomi mereka. Para petani akan mendapat keuntungan dari tanaman mereka kerana terdapat permintaan dari pengusaha biodiesel selain daripada dijual sebagai sumber makanan lain. Kemudian biodiesel ini akan menggerakkan aktiviti-aktiviti ekonomi lain menerusi perkhidmatan pengangkutan dan kargo yang memerlukan sumber tenaga biodiesel. Di negara maju, petani bukan lagi dianggap sebagai orang susah dengan pendapatan yang sekadar cukup makan. Sebaliknya petani disana adalah orang yang mampu hidup mewah dengan perusahaan pertanian yang produktif menghasilkan keluaran yang mampu meningkatkan produktiviti perkhidmatan atau bidang lain.


Jumaat, 27 Jun 2008

Biodiesel from A to Z

Tenaga adalah satu sumber yang sangat penting bagi menggerakkan segala kegiatan ekonomi, sebelum ini kenderaan enjin diesel bergantung sepenuhnya kepada tenaga minyak petrodiesel iaitu minyak diesel yang dihasilkan daripada petroleum. Namun, dengan kenaikan harga diesel yang turut semakin meningkat pada masa akan datang maka ini juga akan meningkatkan kos pengeluaran dan pengangkutan dalam aktiviti-aktiviti ekonomi rakyat. Petrodiesel hanya dihasilkan oleh syarikat-syarikat minyak petroleum seperti Petronas dan Shell. Walaupun Petronas adalah syarikat minyak tempatan namun atas kepentingan politik, hasil minyak keluaran Petronas tidak mampu lagi membela kepentingan ekonomi rakyat sebaliknya lebih menjaga kepentingan ekonomi pihak yang menguasai syarikat minyak ini.

Jadi, rakyat seboleh-bolehnya perlu mencari alternatif lain tanpa terlalu bergantung kepada pihak pemerintah sekarang yang sering menyalahkan rakyat yang telah mengundi mereka menjadi pemerintah sekiranya terlalu bergantung kepada mereka. Rakyat dikatakan terlalu dimanjakan dengan subsidi sehingga pemerintah tidak mampu lagi menanggung kerugian akibat kekurangan hasil pendapatan jika tidak memberi subsidi dan menjualnya pada harga pasaran dunia.

Justeru itu, bagi menyahut seruan tersebut marilah kita rakyat mula mengorak langkah untuk belajar sedikit demi sedikit bagaimana hendak menghasilkan biodiesel ini, sekurang-kurangnya sekiranya kita tahu asas penghasilannya maka untuk memperkembangkan lagi keluaran biodiesel sendiri memerlukan daya usaha yang gigih serta ketekunan untuk mencari alternatif membina sendiri perkakasan yang mampu menghasilkan sejumlah biodiesel yang banyak bagi tujuan komersil atau mencari pembekal yang menyediakan peralatan lengkap untuk mesin-mesin serta peralatan yang diperlukan.

Bagi menyokong usaha ini, sebagai permulaan kita hendaklah cuba memahami bukan saja akan kepentingan biodiesel ini tetapi lebih dari itu ialah asas-asas penghasilannya. Berikut merupakan satu laman web komuniti biodiesel yang akan menjelaskan secara terperinci dari A sampai Z bagaimana menghasilkan biodiesel di makmal :

COLLABORATIVE BIODIESEL TUTORIAL

Melalui laman web komuniti biodiesel ini, akan terdapat banyak lagi LINK atau rangkaian lain yang berkaitan dengan biodiesel ini. Dengan itu, sumber-sumber maklumat mengenai biodiesel ini boleh diperolehi secara lebih terperinci. Laman web ini dalam bahasa Inggeris dan bagi mereka yang kurang faham pastinya menghadapi sedikit masalah namun demi ilmu pengetahuan serta kemahuan untuk mempelajari sendiri penghasilan biodiesel ini bahasa bukannya halangan. Kerana potensi dan masa depan bidang ini cukup luas dan boleh memberi manfaat kepada rakyat dan semestinya kerajaan juga akan tidak boleh melihat rakyat hidup senang bilamana kerajaan kelak akan mengenakan macam-macam cukai dan syarat. Sedangkan peniaga yang menaikkan harga barang mereka tidak mampu menanganinya secara menyeluruh, inikan pula hendak mengenakan macam-macam syarat dan cukai kepada pengusaha biodiesel persendirian yang bakal wujud kelak.

Bukan hendak mengagung-agungkan USA, sememangnya dalam keadaan tertentu walaupun banyak menyusahkan negara lain namun kerajaan mereka turut membantu meningkatkan ekonomi rakyat bagi membolehkan mereka mempunyai perusahaan sendiri. Begitu juga dalam bidang biodiesel ini, juga terdapat syarikat-syarikat yang menyokong usaha rakyat US yang ingin menceburi bidang perniagaan ini. Bahkan difahamkan syarikat-syarikat yang menyokong usaha ini turut menetapkan standard dan kualiti jualan biodiesel yang dihasilkan oleh pengusaha yang boleh diterima oleh syarikat ini. Bagi mengetahui lebih lanjut berkenaan perkhidmatan yang ditawarkan, bekalan-bekalan peralatan dan mesin, serta khidmat-khidmat nasihat serta sokongan secara tutorial menerusi internet. Pengunjung sekalian boleh lawati laman web berikut :

UTAH BIODIESEL SUPPLY


Semoga dengan segala pendedahan maklumat ini dapat membuka minda kita, bahawa sebenarnya peluang itu ada tapi disebabkan oleh halangan-halangan tertentu kita tidak dapat sampai untuk mencapai peluang itu. Kita tidak seharusnya terlalu bergantung kepada tenaga fosil lagi kerana lambat laun ia akan habis juga dan akan dijadikan sumber tenaga yang dikawal dan hanya mampu dimiliki oleh mereka yang kaya raya saja kelak lantaran harganya yang semakin mahal. Marilah kita beralih kepada sumber tenaga alternatif, tenaga yang boleh dikitar semula seperti elektrik, biodiesel, ethanol, solar, hydrogen, air dan udara. Daripada sumber-sumber tenaga tersebut sememangnya ada yang memerlukan kos yang tinggi yang tidak akan termampu dibuat oleh rakyat biasa misalnya elektrik yang perlu dijana oleh empangan hidro atau kincir angin yang memutarkan dinamo untuk menghasilkan cas elektrik. Tapi bagi biodiesel ini, rakyat US telah membuktikan bahawa ia boleh dihasilkan oleh orang-orang biasa saja pada kos yang mampu. Dan sudah tentu kita rakyat Malaysia juga mampu menghasilkannya dan menjadikan ia satu sumber ekonomi baru kepada rakyat yang berilmu pengetahuan sains dan teknology.


Biofuel Use 'Increasing Poverty'

The replacement of traditional fuels with biofuels has dragged more than 30 million people worldwide into poverty, an aid agency report says.

Oxfam says so-called green policies in developed countries are contributing to the world's soaring food prices, which hit the poor hardest.

The group also says biofuels will do nothing to combat climate change.

Its report urges the EU to scrap a target of making 10% of all transport run on renewable resources by 2020.

Oxfam estimates the EU's target could multiply carbon emissions 70-fold by 2020 by changing the use of land.

The report's author, Oxfam's biofuel policy adviser Rob Bailey, criticised rich countries for using subsidies and tax breaks to encourage the use of food crops for alternative sources of energy like ethanol.

"If the fuel value for a crop exceeds its food value, then it will be used for fuel instead," he said.

"Rich countries... are making climate change worse, not better, they are stealing crops and land away from food production, and they are destroying millions of livelihoods in the process."

Opportunity - or crime?

Biofuels are a divisive issue with strong arguments on both sides.

Leaders such as Brazilian President Luiz Inacio Lula da Silva have suggested the biofuel boom provides developing nations with a great opportunity.

He says it creates a profitable export for energy crop producers in Africa, Central America and the Caribbean that could enable them to claw their way out of poverty.

But several aid agencies and analysts have warned of the possible downside of biofuel crop cultivation.

One UN adviser went as far as describing biofuels as a "crime against humanity".

________________________________________________________________

Minyak sawit yang telah diproses sekiranya digunakan smata-mata untuk buat biodiesel memang akan mengganggu bekalan untuk keperluan makanan lain kepada penduduk dunia. Tapi sekiranya minyak masak terpakai yang telah digunakan oleh hotel-hotel, asrama-asrama, syarikat atau kilang pemprosesn makanan ringan, KFC, McDonald dan pengguna isi rumah, sekiranya dikitar semula menjadikan minyak sawit terpakai itu semakin bernilai komersil kerana boleh digunakan lagi walaupun telah digunakan untuk memasasak.

Sepertimana barang-barang lusuh lain misalnya besi yang boleh dijual kepada pemborong, minyak masak terpakai juga boleh dibuat demikian. Dijual kepada pihak yang berkeupayaan menghasilkan biodiesel secara perusahaan sendiri. Sisa selepas biodiesel ditapis yang dikenali sebagai asid lemak glicerine juga boleh dimanfaatkan untuk menghasilkan sabun.

Ancaman penggunaan minyak kelapa sawit yang digunakan untuk menghasilkan makanan tidak akan berlaku jika prioriti utamanya adalah untuk pengeluaran makanan berasaskan minyak sawit bagi memenuhi keperluan manusia. Yang menjadi masalah ialah apabila pemimpin yang tamak dan menjadi boneka negara maju menanam kelapa sawit banyak-banyak semata-mata untnk mengaut keuntungan berganda hasil jualan biofuel. Jika urustadbir sisa minyak sawit yang terpakai dipergunakan dengan sebaik-baiknya pasti pemilik syarikat atau kilang atau industri itu atau orang perseorangan akan mendapat keuntungan lumayan darinya dalam memenuhi keperluan sumber tenaga alternatif menggantikan petrodiesel yang semakin meningkat harganya.

Maksud saya hotel-hotel tidak lagi hanya memberi khidmat perhotelan tapi dengan memanfaatkn sisa minyak sawit terpakai yang telah diguna untuk memasak dengan memprosesnya menjadi biodiesel maka ia dapat digunakan untuk keperluan sendiri dan ini mampu menjimatkan kos pengangkutan mereka. Bagi persendirian pula, selain daripada kegunaan sendiri ia juga boleh dijual kepada orang lain dan pastinya ini mampu meningkatkan ekonomi rakyat. Walaubagaimanapun, penghasilan biodiesel mempunyai standard dan kualitinya yang tersendiri dan bagi menentukannya ia mempunyai satu teknik khas bagi memastikan tahap dan kualiti biodiesel yang benar-benar memberi prestasi yang baik kepada kenderaan berenjin diesel.

Perjuangan Yg Belum Selesai

Perjuangan Yang Belum Selesai

Oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad



Sesungguhnya tidak ada yang lebih menyayatkan
dari melihat bangsaku dijajah
Tidak ada yang lebih menyedihkan
dari membiarkan bangsaku dihina

Air mata tiada ertinya
sejarah silam tiada maknanya
sekiranya bangsa tercinta terpinggir
dipersenda dan dilupakan

Bukan kecil langkah wira bangsa
para pejuang kemerdekaan
bagi menegakkan kemuliaan
dan darjat bangsa
selangkah beerti mara
mengharung sejuta dugaan

Biarkan bertatih
asalkan langkah itu yakin dan cermat
bagi memastikan negara
merdeka dan bangsa terpelihara
air mata sengsara
mengiringi setiap langkah bapa-bapa kita

Tugas kita bukan kecil
kerana mengisi kemrdekaan
rupanya lebih sukar dari bermandi
keringat dan darah menuntutnya

Lagi pula apalah ertinya kemerdekaan
kalau bangsaku asyik mengia dan menidakkan,
mengangguk dan membenarkan,
kerana sekalipun bangganya negara
kerana makmur dan mewahnya,
bangsaku masih melata
dan meminta-minta di negaranya sendiri

Bukan kecil tugas kita
meneruskan perjuangan kemerdekaan kita
kerana rupanya selain memerdekakan,
mengisi kemerdekaan itu jauh lebih sengsara

Bangsaku bukan kecil hati dan jiwanya
bukankah sejak zaman berzaman
mereka menjadi pelaut, pengembara
malah penakluk terkemuka?
Bukankah mereka sudah mengembangkan sayap,
menjadi pedagang dan peniaga

selain menjadi ulama dan
ilmuan terbilang?
Bukankah bangsaku pernah mengharung
samudera menjajah dunia yang tak dikenal
Bukankah mereka pernah menjadi
wira serantau yang tidak mengenal
erti takut dan kematian?

Di manakah silapnya hingga bangsaku
berasa begitu kecil dan rendah diri?
Apakah angkara penjajah?
Lalu bangsaku mulai
melupakan kegemilangan silam
dan sejarah gemilang membina empayar

Tugas kita belum selesai rupanya
bagi memartabat dan
memuliakan bangsa
kerana hanya bangsa yang berjaya
akan sentiasa dihormati

Rupanya masih jauh dan berliku jalan kita
bukan sekadar memerdeka dan mengisinya
tetapi mengangkat darjat dan kemuliaan
buat selama-lamanya

Hari ini, jalan ini pasti semakin berliku
kerana masa depan belum tentu
menjanjikan syurga
bagi mereka yang lemah dan mudah kecewa

Perjuangan kita belum selesai
kerana hanya yang cekal dan tabah
dapat membina mercu tanda
bangsanya yang berjaya.

Mei 1996


ERTI KEMERDEKAAN

Oleh : Tun Dr. Mahathir Mohamad

Dan jatuhnya hanya beberapa hari
lalu terbelenggu 400 tahun
suatu tempoh yang amat payah dan panjang
pengabdian dan kehilangan yakin diri
43 tahun kita berdiri menebus maruah
merdeka mentafsir diri sendiri dan bangga pada apa yang ada
masih mahukan harga itu diperjudikan?

Kita tidak akan mempertaruhkan nasib itu
di tangan kita masih panas
keringat, tulang belulang dan tenaga fikir
menghayun langkah membina wawasan
waspada harimau di matahari terbenam
tidak akan hilang belangnya
mengisytiharkan dirinya yam tuan tunggal sejagat
yang lemah longlai
yang gagah gergasi
akan meruntuhkan segala sempadan rimba
atas nama membina perkampungan dunia
mahukah kita biarkan
mereka menginjak-injak dan menghancurkan taman kecil permai ini?

Rimba tanpa sempadan
atas nama “kebaikan” menyelinap menusuk matafikir
hidupan dunia ketiga terpaku takjub dengan slogan
‘kasih alam
ketelusan hukum
keadilan timbangan
kesatuan warga dunia
kebebasan mutlak’
lalu beraraklah anak-anak bumi ini meraikan kesatuan alam
dengan sorak sorai
‘runtuhkan sempadan!
runtuhkan sempadan!
runtuhkan korupsi
runtuhkan kolisi’

dan di belakang mereka tidak melihat
bayang-bayang belenggu halimunan
yang lebih ganas daripada segala yang ganas
kita pun akan kehilangan harga dan erti diri
mengapa diundang mereka
dan mereka tiba-tiba berada di depan pintu rumah kita?
Kita telah bangun dengan segala kepayahan
membuka belantara dan mempertahankan warisan
kita tafsir merdeka mengikut acuan sendiri
merdeka kita dengan fikiran
dan kita pertahankannya dengan fikiran
dunia sudah melihat kita
dunia sudah menghormati kita
Timur dan Selatan mengharapkan kita
mereka datang berbondong-bondong mencari bumi ini
perlindungan dan erti hidup
mengapa kita sendiri masih belum mahu melihat
dengan tangan masih terbelenggu ke belakang
dan hanya sesekali menjulangnya
mengikut rentak genderang dunia matahari terbenam?
Bijak pandai pernah berpesan
‘mereka yang tidak belajar dari sejarah mereka didera
dengan mengulangi kesalahan-kesalahan mereka berkali-kali’
sejarah mengajar kita betapa kukuh sesuatu bangsa
akan tetap kecundang bila ditikam dari belakang
mengapa kita mula halalkan sejarah hitam berulang?

Nasib kita genggam
dengan tangan sendiri dan segala kudrat kurniaan
kita jalin kekuatan sulaman kasih bangsa
kita didihkan dia dengan tradisi semangat juang
maruah bangsa kita julang ke mercu alam
kita bangunkan suatu tamadun cinta damai
di sini kita ajar anak-anak kita erti sayang
di sini kita tawarkan dunia menaja kemanusiaan
dan bukan alat peperangan
dunia belajar erti merdeka sejati
mempelajari dan menerima segala perbezaan
merdeka menafsir hidup tanpa paksaan kuasa

Di sini kita yakin segalanya boleh
Di sini kita yakin segalanya boleh
Itulah erti kemerdekaan

Perjuangan ini mesti diteruskan.

Puisi Patriotik 2000

Isnin, 23 Jun 2008

Pemimpin Kritikal & Kreatif

Dengan ilmu pengetahuan memungkinkan segalanya yang mustahil, yang penting ialah minda perlu kreatif disamping kritikal. Kadang-kadang minda kritikal juga akan membentuk minda menjadi kreatif. Apa gunanya asyik mengkritik sahaja sedangkan diri kita tidak kreatif mencari jalan penyelesaian kepada masalah. Pemikiran sebegini perlu ada pada seorang pemimpin, terutama dalam menerajui negara. Tanpa pemikiran sebegini, seorang pemimpin itu akan kehilangan punca dan segala keputusan yang dibuat bukan lagi dengan pemikirannya, sebaliknya dibuat oleh orang lain dan dia hanyalah seperti "burung kakak tua".


Sebagai seorang manusia yang mempunyai akal fikiran yang sihat dan normal, kita tentu tahu memerhatikan ciri-ciri pemimpin yang hanya menjadi boneka dan tidak cerdik lantaran pemikirannya yang tidak kritikal dan kreatif dalam penyelesaian sesuatu masalah. Walaupun dikatakan lebih bersifat terbuka kerana menerima segala pandangan dan tidak terlalu menyekat kebebasan, namun seorang pemimpin yang tidak kritikal dan kreatif akan lebih mudah diperalatkan dan dipengaruhi berbanding seorang pemimpin yang kritikal dan kreatif. Pemimpin kritikal dan kreatif menerima pandangan dan teguran umum tapi pada masa yang sama turut mengkritik. Dengan pemikirannya yang kritikal itu menjadikan dia lebih kreatif untuk menghasil dan menyusun rancangan masa depan. Bukan saja pada dirinya tapi juga untuk bangsa, agama dan negaranya. Siapakah contoh terbaik pemimpin sebegini di negara kita? Teruskan membaca.

Kenaikan harga petrol di pasaran sekarang banyak memberi hikmat, kita mengkritik bukan semata-mata kerana mengapa perlu dinaikkan harga minyak dalam keadaan rakyat Malaysia masih belum teguh kedudukan ekonominya. Setelah bermuhasabah, sepatutnya dengan hasil kekayaan sumber petroleum ini maka dapatlah pemerintah pada masa sekarang membangunkan projek-projek yang boleh membantu meningkatkan lagi ekonomi rakyat Malaysia yang telah diperteguhkan oleh pemimpin sebelumnya.

Dahulu, projek-projek pembangunan yang dilaksanakan dengan menggunakan hasil petroleum telah menyelamatkan ekonomi rakyat ketika dalam keadaan kegawatan ekonomi 1997. Segala projek itu memberi manfaat kepada ekonomi rakyat dengan kedatangan pelancong asing yang semakin ramai, Malaysia dikenali seluruh dunia melalui mercu tanda KLCC dan Putrajaya. Kebanjiran pelancong ini mampu ditampung oleh KLIA dan bukan saja mengurangkan kesesakan lalulintas udara bahkan dengan Monorel dan LRT pelancong dapat ke pusat bandar Kuala Lumpur dengan segera.

Tidak cukup dengan itu, Litar Sepang pula menjanjikan prestij kepada peminat F1 seluruh dunia untuk berkampung di Malaysia. Dengan MSC dan Cyberjaya pula, prasarana dan teknologi ICT dapat berkembang di Malaysia dan pastinya ini memberi manfaat kepada sektor pelancongan kerana kini apa jua sektor ekonomi dan perniagaan yang diusahakan rakyat boleh dipromosi hanya dengan laman web yang boleh dilihat oleh seluruh penduduk dunia. Terbukti sudah, segala projek yang dilaksanakan pada zaman itu biarpun menggunakan hasil dari sumber petroleum namun pulangannya kembali kepada rakyat Malaysia. Siapakah pemimpin dan peneraju negara pada masa itu? Tepuk dada tanya iman. Sudah gaharu cendana pula.

Dan apa pula langkah yang telah diambil oleh pemimpin negara kita hari ini? Mereka kata, negara tidak ada wang lagi kerana habis diguna untuk melaksanakan projek mega di zaman pemimpin sebelumnya. Tapi dalam masa yang sama 5 koridor dilancarkan bernilai beratus-ratus bilion melebihi kos yang ditanggung untuk projek mega oleh pemimpin sebelum itu. Projek mega hasilnya pasti dan setelah siap terus mendatangkan pulangan tahun demi tahun. Koridor pula perlukan kos tinggi yang berterusan dan hasilnya tidak sesegera seperti projek mega kerana koridor banyak fasa-fasa pembangunan. Bagaimana hendak mendapatkan sumber pendapatan untuk modal pembangunan kelima-lima koridor tersebut. Apakah dengan cara menarik subsidi dan menaikkan harga minyak? Sumber pendapatan dari sektor pelancongan pun tak cukup untuk menampungnya apatah lagi sekiranya kelima-lima koridor itu perlu disiapkan sesegera mungkin menjelang 2020.

Semata-mata hendak mencapai pembangunan yang pantas, kepentingan rakyat dikorbankan. Beralasan pembangunan itu penting untuk generasi akan datang tapi kestabilan dan kehidupan harmoni generasi kini diabaikan. Apabila kehidupan generasi kini dilanda kesusahan maka tentunya produktiviti menurun dan dayasaing berkurangan kerana tidak mampu lagi menanggung kos yang semakin tinggi. Apabila kehidupan rakyat generasi kini merosot tentunya mereka tidak gembira dan tidak berpuas hati dan ini boleh menimbulkan porak peranda. Apakah dengan keadaan ini kehidupan generasi akan datang akan lebih senang. Tentu sekali rasa tidak puas hati ini akan berterusan ke generasi akan datang. Maka itulah, amat penting sekali untuk menghalang kejadian yang tak diingini oleh seluruh rakyat Malaysia generasi sekarang supaya tidak berlaku. Tapi bagaimana? Permasalahan ini hanya boleh ditangani oleh seorang pemimpin yang kritikal dan dengan kritikannya itu menjadikan dia lebih kreatif untuk membawa halatuju masa depan negara yang lebih stabil, aman, harmoni dan kuat.

Masalahnya juga, apakah ada pemimpin sebegini sekarang ini seperti pemimpin yang terdahulu itu. Apakah ada pemimpin sekarang mempunyai ciri-ciri kritikal dan kreatif seperti yang diharapkan itu. Apa yang kelihatan sekarang majoritinya pemimpin pengampu dan pembodek, hanya pak turut yang banyak dan tidak berani mengkritik serta mengemukakan idea yang kreatif. Kalau ada pun, hanya pemimpin yang dipandang serong dan mempunyai reputasi yang kurang baik. Sungguhpun kritikal tapi kurang kreatif kerana pendekatannya terlalu ekstrim dan tidak bijaksana dalam mengambil hati rakyat untuk mempercayai dan meyakini kejujuran serta keikhlasannya.

Semoga Allah SWT sekali lagi kurniakan negara kita seorang pemimpin yang kritikal dan kreatif dalam menerajui negara yang banyak menempuhi rintangan dan cabaran masa depan yang semakin getir. Rakyat Malaysia memerlukan kepimpinan yang kritikal dan kreatif, bukannya pemimpin yang lembut dan lembab kerana dalam keadaan dunia yang semakin kompleks sekarang pemimpin sebegitu tidak sesuai untuk rakyat dan negara dalam mengharungi cabaran masa depan yang semakin kritikal. Untuk menghadapi dunia yang kompleks dan kritikal memerlukan pemimpin yang berfikiran kritikal dan kompleks juga supaya dia mempunyai idea yang kreatif bagi menghadapinya dengan lebih berkesan dan bijaksana. Demi untuk rakyat, agama, bangsa dan negara, bukannya demi keluarga, menantu, kroni dan kepentingan sendiri.

Who Is The Richest Man In Malaysia? It Is Not Robert Kuok ...
Can Abdullah Badawi Be Trusted After All the Lies About the Oil Price Hike? You Be The Judge


Ahad, 22 Jun 2008

Kereta Elektrik Kini Di Pasaran

Syarikat-syarikat pengeluar kereta negara maju sejak dari tahun 1990-an lagi memang sudah bersiap sedia dengan prototype kereta masa depan mereka. Kesedaran terhadap sumber petroleum yang semakin berkurang dan harganya pasti meningkat sebagaimana yang dibuktikan pada hari ini telah membuatkan pemikir-pemikir serta pencipta-pencipta mereka mencari idea dan alternatif bagi menggantikan enjin kenderaan petrol-diesel. Sehinggalah hari ini, yang sebelum ini kereta elektrik mereka hanya berada di bilik-bilik pameran sahaja kini sudah boleh dipasarkan untuk pengguna awam.

Gambar dibawah merupakan 5 model kereta elektrik yang sudah atau bakal berada di pasaran US (di Malaysia belum tau lagi, ikut dasar kerajaan sekarang di bawah AAB, nak ke tak nak terima masuk almaklum je la takut Petronas tak boleh dapat untung jual minyak kepada rakyat Malaysia). Dari segi prestasi dan kemampuan Tesla Roadster merupakan kereta elektrik yang menyamai kereta petrol, namun dari segi harga memang mahal. Jika ditukar kepada RM maka harganya mencecah RM300,000 dan setelah dicukai mungkin dalam RM500,000 (maklum je la menteri mana yang tak nak untung, takkan nak masuk dalam negara free je, so lepas ni tepuk-tepuk lah sikit bahu pak dan mak menteri yang dapat AP, mana tau boleh dapat harga murah sikit)

4 model kereta elektrik yang lain tu pula kira boleh tahan juga harganya dalam lingkungan RM21,000 hingga RM70,000 belum termasuk cukai import. Keempat-empatnya sesuai untuk rakyat biasa seperti kita, namun dari segi prestasi dan keupayaan memang agak kurang sikit dengan tempoh caj, jarak perjalanan dan kelajuan. Bagi mereka yang kerja jauh ulang-alik naik kereta memang tak boleh pakai. Namun demikian, teknologi ini baru saja permulaan dan belum diperluaskan lagi. Kalau ada pun seperti Tesla Roadster harganya tidak mampu dibeli oleh orang kebanyakan. Dalam akal fikiran saya sudah tentunya teknologi bateri kereta elektrik seperti ini akan diperbaiki supaya boleh dicaj untuk tempoh singkat dan jarak yang lebih jauh. Begitu juga enjinnya pasti akan mengalami pembaharuan agar kelajuannya lebih pantas. Sebagaimana teknologi telefon bimbit yang dahulunya di era 1990-an hanya golongan mewah dan ahli perniagaan saja mampu membelinya tapi kini dengan perluasan teknologi yang berkembang budak sekolah tingkatan 3 pun mampu membelinya.

Kereta elektrik ini sesuai untuk kegunaan di dalam bandar, dan sekiranya bateri caj semula kereta ini boleh dibuka macam bateri telefon bimbit maka eloklah ada "spare" dan boleh digunakan juga untuk perjalanan yang jauh. Makin jauh maka perlukan lebih banyak "spare" bateri. Tapi, di negara Norway prasarana seperti stesen caj semula bateri kereta telah pun wujud dengan had tempoh caj selama 5 minit sahaja berbanding 3-6 jam. Tentunya ini melibatkan penggunaan kadar voltan yang tinggi bagi mempercepatkan pemindahan caj elektrik ke dalam bateri kereta tersebut.

TESLA ROADSTERHarga (USD) : $109,000

Tempoh Caj Bateri : 3.5 hours

Jarak Perjalanan : 220 miles

Kelajuan Maksimum : 125 mp


GEM
Harga (USD) : $7,000 to $13,000

Tempoh Caj Bateri : 6-8 hours

Jarak Perjalanan : 30-40 miles

Kelajuan Maksimum : 25 mph


ZENN
Harga (USD) : $16,000

Tempoh Caj Bateri : 6-8 hours

Jarak Perjalanan : 30-50 miles

Kelajuan Maksimum : 25 mph


ZAP XEBRA
Harga (USD) : $11,700

Tempoh Caj Bateri : 6 hours

Jarak Perjalanan : 25 miles

Kelajuan Maksimum : 40 mph


DYNASTY IT SEDAN
Harga (USD) : $14,000 to $25,000

Tempoh Caj Bateri : 6 hours

Jarak Perjalanan : 30 miles

Kelajuan Maksimum : 25 mph

Maklumat lanjut berkenaan kelima-lima kenderaan tersebut sila KLIK DI SINI (artikel dalam bahasa Inggeris)

Peringkat Hasil Biodiesel

Bagi mereka yang mempunyai pengetahuan sains dan yang lebih penting sekali mempunyai kemahiran praktikal mengendalikan eksperimen sains, penghasilan biodiesel sebenarnya amat mudah sekali. Cuma sekiranya ingin menghasilkan biodiesel pada skala yang agak banyak memerlukan peralatan yang mencukupi, mampu untuk menampung penghasilan sehingga 10 liter atau lebih. Berikut adalah gambar peringkat setiap penghasilan bagi 1 liter biodiesel.


Dari kiri minyak masak terpakai yang tak digunakan lagi, hasil tindak balas kimia dengan campuran methanol dan natrium hidroksida mengasingkan minyak bio dari gliserin yang termendap di dasar botol, setelah ditapis dan maka hasilnya biodiesel yang jernih siap diguna untuk kenderaan enjin diesel.

Proses pengasingan minyak daripada gliserin melalui
proses tindak balas kimia
methanol + NaOH


Proses pembersihan minyak menggunakan air.
Hasilnya minyak akan timbul ke permukaan dan lebih kelihatan jernih.


Proses penapisan dilakukan bagi mengasingkan terus air dari minyak.
Hasilnya 1 Liter minyak Biodiesel yang jernih dan bersih
selamat digunakan untuk enjin diesel kenderaan pengguna.


SELAMAT MENCUBA

Selasa, 17 Jun 2008

Merdekakan Sumber Tenaga

Speaking to a crowd at a biodiesel plant in 2005, President Bush said:

"Biodiesel is one of our nation's most promising alternative fuel sources, and by developing biodiesel you're making this country less dependent on foreign oil." ... "The high prices we pay today have been decades in the making. For the sake of the American consumers it is time to confront our problems now and not pass them on to future congresses and future generations."

As fuel prices increase, politicians have become interested in alternative fuels. Some like Bush are touting it as a means to reduce our dependence on foreign oil, others are calling for alternative fuels because they are either cleaner burning or help reduce greenhouse gasses. Whatever the reason, political support for alternative fuels is growing.

Politicians are not the only ones interested in alternative fuels, the news outlets are talking about alternative fuels. Biodiesel is getting a lot of press these days because homebrewers are able to make biodiesel at a fraction of the cost of diesel fuel. Unfortunately, the politicans and the press often confuse biodiesel with other fuels made from used vegetable oils.

Gambar diatas menunjukkan alat pemprosesan Biodiesel ringkas yang boleh dibuat oleh seorang rakyat USA di rumah. Sama ada Biodiesel itu digunakan untuk sendiri atau boleh menghasilkan keuntungan darinya dengan menjual Biodiesel kepada orang awam. Rakyat USA tidak lagi terlalu bergantung kepada minyat petroleum negara luar untuk menghasilkan petrol dan diesel bagi kemudahan pengangkutan dan industri negara mereka. Inilah yang dikatakan kemerdekaan yang sebenarnya.

Jika di negara US kebergantungan terus terhadap minyak petroleum akan mengancam survival dan masa depan negara mereka. USA bukanlah negara pengeluar minyak petroleum dan menganggap mereka bukanlah negara yang merdeka sekiranya sumber tenaga mereka terus bergantung pada petroleum yang diimport dari negara-negara pengeluar petroleum seperti Malaysia.

Tapi bagaimana pula dengan negara kita, adakah kita sebenarnya merdeka bila memiliki sumber hasil minyak petroleum sendiri. Kalau sepuluh tahun yang lalu mungkin boleh dikatakan merdeka tetapi sekarang keistimewaan memiliki hasil sumber petroleum sendiri tidak lagi memberi kemerdekaan kepada rakyat kerana harga minyak yang dijual kepada rakyat negara kita mengikut pasaran dunia. Sedangkan di negara-negara pengeluar minyak petroleum lain dilaporkan menjual hasil minyak negara mereka kepada rakyat pada harga subsidi yang lebih murah berbanding dengan harga pasaran dunia. Dari sumber Chedet.com pula dinyatakan pengeluaran minyak petroleum negara kita adalah sebanyak 650,000 tong sehari dengan 400,000 tong untuk kegunaan domestik dan 250,000 pula untuk dieksport.

Negara kita merupakan pengeluar minyak tapi tidak mampu memberi manfaat kepada rakyatnya ketika dalam keadaan gawat seperti sekarang sebaliknya pemerintah mengambil kesempatan untuk mengaut lebih keuntungan. Dengan harga seliter RM2.70 bagi petrol dan RM2.50 bagi diesel pastinya kerajaan menerusi Petronas akan mengaut keuntungan yang lebih banyak dari 400,000 tong sehari yang dikeluarkan untuk kegunaan rakyat Malaysia dan industri dalam negara. Rakyat Malaysia tidak lagi merdeka dalam erti kata yang sebenar kerana terpaksa menerima kenaikan harga minyak yang ditetapkan kerajaan kononnya mengikut rentak kenaikan hanya minyak di pasaran dunia. Apakah negara kita pengimport minyak sehinggakan terpaksa ikut rentak harga pasaran dunia.

Tapi di USA, dengan sokongan dasar dan galakan insentif dari kerajaan memerintah, sumber alternatif tenaga baru sedang giat dimajukan dan diperluaskan agar segala industri dan pengangkutan di dalam negara mereka terus berjalan dan mampu beroperasi pada tahap kos yang mampu ditanggung. Bukan sahaja sumber tenaga alternatif diperkembangkan seperti biodiesel, ethanol, solar, hybrid, hydrogen dan hydroelektrik, malahan peralatan-peralatan dan mesin-mesin baru yang sesuai dengan sumber tenaga itu diperkenalkan. Dengan biodiesel tentunya jentera yang sedia ada masih boleh beroperasi tanpa sebarang pengubahsuaian. Sementara itu diperkenalkan juga penciptaan mesin-mesin dan peralatan baru yang boleh menggunakan tenaga alternatif ini.

Apakah di negara kita terdapat usaha-usaha sebegini yang dibuat oleh rakyat sendiri dan disokong pula oleh kerajaan? Apakah kerajaan akan beralasan bahawa kerana kos teknologi baru atau pemindahan teknologi membabitkan jumlah yang banyak maka belum mampu berbuat demikian sedangkan mesin seperti penghasilan biodiesel (lihat gambar diatas) boleh dibuat sendiri di rumah. Malang bagi rakyat Malaysia, walaupun masih mempunyai sumber tenaga petroleum tapi kita terpaksa membayar kosnya lebih tinggi dari negara pengeluar minyak lain dalam keadaan rakyat Malaysia tiada sumber alternatif lain sebagai tenaga untuk menjana industri dan pengangkutan mereka. (Bukannya tiada tapi kita sendiri sebagai rakyat terlalu bergantung harap pada kerajaan yang makin lama makin tak ikhlas menolong rakyat, sehinggakan kita rakyat Malaysia tidak berusaha untuk mengikut langkah sebagaimana rakyat US menyelesaikan permasalahan mereka tanpa terlalu mengharap pada kerajaan. Tapi bukan bermakna kerajaan harus lepas tangan begitu sahaja dan kerajaan perlu menyokong usaha rakyat. Itu barulah dikatakan menuju sebagai sebuah negara maju dan bukannya semakin mundur ke belakang sebagaimana sekarang ini)


Biodiesel Jadi Lebih Murah

Dengan kenaikan harga PETROL dan DIESEL yang semakin meningkat, harga seliter atau segelen BIODIESEL yang sebelum ini agak mahal kerana kos pembuatannya akan menjadi lebih murah dari diesel. Dari sumber-sumber maklumat internet berkaitan kos pembuatan untuk seliter/segelen BIODIESEL ialah USD1.00 dan dijual dengan harga USD2.00. Sementara harga DIESEL di pasaran USA ialah USD4.63

Dengan perbezaan harga yang semakin melebar akibat kenaikan harga
PETROL dan DIESEL ini, pastinya industri BIODIESEL mampu berkembang dan boleh diusahakan oleh orang perseorangan lantaran banyak maklumat dan tutorial mengenainya boleh diperolehi menerusi internet. Berkenaan proses pemanasan minyak masak terpakai dalam penghasilan BIODIESEL ini, alternatif lain pemanasan menggunakan gas (kerana harga GAS pun turut mahal sekarang) ialah menggunakan HEATER yang memerlukan tenaga elektrik saja. Secara keseluruhannya proses penghasilan BIODIESEL ini tidak melibatkan bahan api fosil pun dan ia 100% menggunakan tenaga KITAR SEMULA dan bahan kimia organik yang boleh diperolehi dan diproses secara semulajadi.

Gambar di atas menunjukkan seorang lelaki di USA mengisi minyak BIODIESEL yang dihasil sendiri dan dibawanya semasa perjalanan jauh ke dalam tangki kenderaan "pick up"nya. Dengan latarbelakang papan tanda harga PETROL dan DIESEL semasa di stesen minyak Chevron (klik gambar untuk paparan lebih besar)


Making Biodiesel Yourself



I will assume that if you are reading this for the information then you are new to Biodiesel making, so just a few words of caution:

THESE ARE DANGEROUS/POISONOUS CHEMICALS.
COMMON SENSE MUST BE USED.
YOU ARE RESPONSIBLE FOR YOUR ACTIONS AND THE SAFETY OF YOURSELF AND EVERYONE/EVERYTHING AROUND YOU.

METHANOL IS A POISON WHICH CAN BE ABSORBED THROUGH YOUR SKIN, BY INHILATION, OR CONSUMPTION.
METHANOL CAN CAUSE BLINDNESS AND DEATH.
METHANOL IS AS FLAMMABLE AS GASOLINE/PETROL.
CARTRIDGE RESPIRATORS DO NOT WORK WITH METHANOL.

SODIUM HYDROXIDE (Caustic soda, NaOH, lye) can cause severe burns and death. wash off with water.

Long-sleve shirt, full shoes and trousers are recommended, no shorts or sandals.
Wear chemical proof gloves, apron, and eye protection such as goggles and a full face shield are mandatory.
Always have running water available to wash off any splashes.
DO NOT INHALE ANY VAPOURS!.


Now that I have managed to scare you, just realize that Methanol is the fuel used in most Model airplanes. In the USA methanol is available in small quantities as HEET brand fuel line antifreeze (Yellow bottle)
Lye is an every-day drain cleaner.
Both are freely available in most large shopping centres.

Now find an area where it is safe to make the biodiesel away from children and other distractions. Outside is best. If you are inside it should be well ventelated. The Kitchen is not a recommended work area.


MATERIALS REQUIRED
1 litre oil- new or used
NaOH (lye/ caustic soda), at least 6g. Used as a drain cleaner and can often be found next to the Drano.
Methanol at least 250ml. HEET® Gas- Line Antifreeze in the yellow bottle is methanol and readly available in most auto supply stores in the USA.

EQUIPMENT REQUIRED
1- 2 litre (1.9 in US) Dr Pepper Bottle in sound condition with tight fitting top and dry inside. As NaOH/KOH will degrade the plastic used to make soft drink bottles over time, these bottles should never be used to make more than one batch of biodiesel.

1-measuring cup to measure out 250ml methanol
1-scales to measure 6- 7g NaOH
OR
1 teaspoon measure metric or imperial.

1- container to mix the methanol and NaOH in which makes methoxide.

1- Funnel

THE TECHNIQUE:

OIL PREPERATION
If using waste oil, take one litre and heat to at least 120 deg c to remove all water. If water is present the oil will spit and pop and carry on. If there is a lot of water this could get very violent, so be careful.
Once the water is gone (Oil becomes calm and there is no more spitting and popping) let the oil cool.

If you are using new oil from the bottle it should have no water in it, so in this case just heat to 55deg c when you are ready to mix.

MAKING THE METHOXIDE
WARNING: METHOXIDE IS A POISON!
DO NOT BREATH VAPORS.
WASH OFF ANY SPLASHES.
DO NOT MIX THE METHOXIDE IN A PLASTIC SOFT DRINK BOTTLE AS THE NaOH ATTACKS THE PLASTIC AND YOU WILL QUICKLY BE SHAKING A BOTTLE FULL OF HOLES WITH METHOXIDE GOING EVERYWHERE.

While the oil is cooling mix your methanol and NaOH(lye) to form the methoxide.
Use 250ml of methanol.
This is more methanol than most people use but will help insure a successful first batch.
If you are using new oil this will require 5g (about one level Teaspoon) NaOH.
For used oil, you should do a titration to determine the correct amount of NaOH to use.
However, if you do not have the materials to do a titration, just use the imperical quantity of about 7g NaOH as this amount almost always achieves seperation. If you do not have a scales, this is about 1 slightly rounded teaspoon measure (metric or imperial).

NaOH and Methanol do not readily mix, so if you are doing it by hand a bit of time and patience is required. Don't sniff the fumes. CARTRIDGE RESPIRATORS DO NOT WORK WITH METHANOL
For quickest mixing, start with the methanol at JUST body temp (not warm). As you mix, the temp will increase substantially. This is normal. Make sure ALL the NaOH (lye) is disolved. This may take 10 minutes or more.
Hand mixing can be accomplished using the back of a spoon to stir/crush the NaOH granules ina coffee cup or glass; OR placing methanol/NaOH in a glass bottle with a tight fitting top and shaking/ swirling until ALL NaOH is disolved.
After ALL the NaOH has disolved, top up to 250ml with fresh methanol, as there may be some evaporation during mixing.

MAKING THE BIODIESEL!
When the Oil's temp has dropped to 55 deg c or a bit less, using a funnel, pour the litre of oil into a DRY 2 litre Dr Pepper bottle (in a pinch any other brand of bottle will do).
Take the mixture of methanol/NaOH (commonly called methoxide on this forum) and pour on top of the oil using the same funnel.
Remove funnel.
Screw the top down TIGHT onto the bottle.
Shake vigerously for about ten seconds/ 40 good shakes.
NO appreciable pressure is generated during this mixing.

Now place the bottle on a table.
If you were using WVO you will probably observe the oil change colour from a "Light Chocolate milk to a rich, darker brown."
Then, as if by magic, within 10 minutes the by-product (commonly refered to as glycerine on this forum) starts to settle out and form an increasing layer on the bottom of the bottle.
Be sure to notice that you can see a very definate, slowly sinking line towards the top of the Biodiesel as the glycerine slowly settles.
Within an hour, most of the glycerine will be settled out.
This is referred to as seperation.
NOTE: Neutral has shown through GC tests that although one 10 second shake produces very useable Biodiesel it is in fact not ASTM conversion standard.
To produce ASTM conversion biodiesel requires titration and a further four- 5 second shakes over the space of an hour.


If you used New Oil, the colour change is not nearly as great and you may have problems seeing much of a colour change at all.

You should now have a bottle containing lighter coloured biodiesel on top of a layer of darker glycerine.
If you reacted New Oil the glycerine layer on the bottom will not be much darker than the oil you started with and the biodiesel will usually be very light in colour.
The biodiesel will be very cloudy, and it will take a day or two more for it to clear.

If it does not work out come onto the forum and see if anyone can figure out what went wrong.

And that is all there is to it. Only a little magic is involved.

Remember, after producing in excess of 53,459 litres of biodiesel in any calander year using this process, please make royality check out to Tilly From Paradise and send it to me through your favourite Numbered Swiss bank account.

CARTRIDGE RESPIRATORS DO NOT WORK WITH METHANOL

A few cautions: DON'T mix the methanol and NaOH (lye) in a plastic bottle as NaOH attacks some types of plastic. Once mixed it is quite acceptable to mix your biodiesel in a Dr Pepper plastic bottle.
Do NOT store unused methoxide in plastic bottles. Some plastic will degrade over time when in contact with methoxide.

DO NOT allow any WATER into any steps of this procedure.

Methanol boils at about 65 deg c. DO NOT mix until the oil is below 60 deg c.

Again, these are dangerous chemicals and care is necessary, especially if there are children in your home.

YOU ARE RESPONSIBLE FOR YOUR ACTIONS AND YOUR SAFETY AND THE SAFETY OF EVERYONE AROUND YOU.

I have Up-Sized the Dr Pepper technique by using a 20 litre plastic drum (longish and skinny) and make 14 litre batches. I simply lay the drum on a wooden "cradle" and place the center of the cradle on a pipe and rock back and forth for 3 or 4 minutes.
I then decant the mixture into a "finishing" container and so am ready to process another 14 litres straight away.


Now that you have a Litre of Finest biodiesel you will probably wish to wash it and this is quite easily accomplished using the World Famous Dr Pepper Wash Technique (Pat Pend)




Tilly SBC/IBA Dr Pepper Div

"No job is so simple that it can't be done wrong".

Isnin, 16 Jun 2008

If Our Student Like This?


Lincoln County High School agriculture teacher Ryan Saxe (left) demonstrates the school’s biodiesel program to dignitaries and visitors, including state schools Superintendent Steve Paine (center, left), Sen. Jay Rockefeller (center) and Lincoln County Schools Superintendent David Roach (center, right).


Lincoln County High School makes first batch of biodiesel

HAMLIN - It's just a start, but Katelyn Brogan thinks Lincoln County High School's first batch of biodiesel fuel is the beginning of something big.

"With the rising fuel costs, we're going to have to burn something other than fossil fuels," the Lincoln County High School junior said Friday, as staff members and students at the high school prepared to unveil the school's biodiesel-fuel program.

"We're the only high school on the East Coast doing this program," she said. "It's mostly on the college level."

Ryan Saxe, head of Lincoln County High's agricultural education program, said local educators have been working for about a year to get the biodiesel program up and running. With help from grants, Lincoln County High officials bought equipment and materials to make biodiesel fuel on site. For now, the fuel will go to power a single Lincoln County school bus for a year, but Saxe said biodiesel technology eventually can save local school officials a lot of money.

"We can now produce this [fuel] at less cost than we can buy a barrel of oil," Saxe said. Just running one bus on biodiesel will save the Lincoln County school board about $32,000 a year.

Saxe said the fuel program - operated and managed by students - will start by turning used cooking oil into diesel fuel. Administrators already have bought the necessary equipment, and turned out the first batch of fuel this week for an audience that included Sen. Jay Rockefeller, D-W.Va.

Saxe said it costs less than $1 to convert used cooking oil into a gallon of biodiesel. Students can sell the biodiesel for $2 a gallon to help fund the program.

School has been out for about a week, but Saxe said a dedicated group of students has stayed over to make the school's first two batches of fuel, about 40 gallons at a time.

"It takes about six hours to get a finished batch altogether," said Brogan, patiently pumping ethanol into a big plastic tank of cooking oil to separate out the fatty acids.

Students first determine how much fatty acid is in the used oil, then add chemicals to separate the mixture out into biodiesel and glycerin. Saxe said the fuel is then washed with water, dried out and filtered into a tank. He said the finished product can be put directly into any diesel-powered vehicle, although he recommends putting the pure biodiesel in a little bit at a time to flush out deposits left by the old diesel fuel.

"We're learning so much from it, and you're helping out your county and your state," said Brogan. "You're not just learning about the environment, you're learning about the science part of it."

Once the program is up and running in the fall, Saxe expects to produce 200 to 400 gallons of fuel a week, enough to supply the school board and have some left over to sell to local farmers.

But that's just the start. Saxe wants to develop and teach technologies that students will need in coming decades, as alternate fuel sources become more and more important. By 2025, he predicted, alternative fuel technologies will create more than 5 million jobs.

In the second phase of the program, Saxe plans on having students cultivate and process canola and other oil-producing plants to turn into fuel. Soybeans yield about 40 gallons of fuel-producing oil per year for every acre planted, but canola yields 200 gallons of oil per acre per year.

Saxe said Lincoln County High already has 20 acres of land available to plant crops, enough to yield 4,000 gallons of oil a year, which in turn will produce about 3,800 gallons of biodiesel.

One of the advantages of canola, he said, is that it is typically planted in the fall and grows through the winter, so that it won't compete with other food or cash crops. Saxe hopes to start planting canola in the fall and begin harvesting the crop and producing fuel in the spring of 2009.

Rockefeller, who helped pump the first couple of gallons of biodiesel into the waiting county school bus, said he was impressed by Lincoln County's work.

Rockefeller said biodiesel technology can help reduce sulfur dioxide emissions by 50 percent to 100 percent, compared with other fuels, can reduce carbon dioxide emissions by up to 100 percent and reduce particulate pollution by up to 75 percent.

He praised the work of Saxe and his students.

"You're looking at the future," he said, "and it's a future that will actually work."

Think About Ethanol Fuel?

WHY DRILL FOR FUEL WHEN YOU CAN GROW IT?

TOYOTA CAMRY HYBRID 2009


TOYOYA PRIUS HYBRID

“At GM, we believe that the biofuel with the greatest potential to displace petroleum–based fuels in the U.S. is ethanol.”

- Elizaberth Lowery -
(GM Vice President of Environtment, Energy and Safety Policy)

For the last eight years, Chevy has been producing vehicles capable of running on a fuel that grows primarily from the good earth and remembers its roots. That fuel is E85 ethanol.(1) E85 is a mostly renewable fuel source made from U.S.-grown biomaterial, such as corn and other grain products. It's a fuel that can help decrease our dependence on petroleum and burns cleaner than gasoline.

E85 fuel generally has a higher octane rating than gasoline, which can result in slightly higher horsepower and torque levels. Chevy has over 2 million E85 FlexFuel vehicles on the road today. And we offer more E85 ethanol-capable vehicle choices than any other brand.

Here's our lineup: select models of Avalanche, Impala, Silverado, Suburban, Tahoe, Express, and Uplander.(2) Availability of E85 ethanol varies by state. That's why we have been instrumental in bringing an additional 250 E85 pumps across the nation. But don't worry if there isn't an E85 station near you. These FlexFuel vehicles can run on either gasoline or E85 or a combination of both.

“We believe ethanol used as a fuel, not just as a gasoline additive, is the best near-term alternative to the surging global demand for oil because ethanol is renewable and it reduces CO2 emissions compared to gasoline.”

- Elizaberth Lowery -
(GM Vice President of Environtment, Energy and Safety Policy)


DODGE AVENGER SXT 2008



BUICK LUCERNE CXL2 SPECIAL EDITION 2009
WHY PUSH ETHANOL TECHNOLOGY NOW?

Significant strides have been made in ethanol research and development. First-generation ethanol from grain-based sources has experienced huge leaps in biotechnology. These smart and sustainable crops require little irrigation and incorporate advancements that have increased yields per acre, significantly reducing the acreage necessary when compared to the acreage required per bushel of corn. For every unit of energy that goes into growing corn and turning it into ethanol, we get back about one-third more energy as automotive fuel. The energy return continues to improve with application of advanced sciences and new agricultural practices.

Imagine a day when your lawn clippings and old tires will be processed into ethanol.

More importantly, second-generation sustainable biomass-to-biofuel processing is starting today as well. GM and Coskata of Warrenville, Illinois, are working together to bring to market ethanol produced from biomass and municipal waste as soon as late 2010. Imagine a day when your lawn clippings and old tires will be processed into ethanol. Not only will landfill practices be redefined, many different carbon products will be able to be reused to help offset growing energy demand.

- Mary Beth Stanek
Director, Energy & Environment Policy &
Conservation General Motors Corp.