Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 28 Ogos 2008

Lindungi Privacy Anda

Kalau mereka yang berkuasa pun nak saman orang dan buat serbuan atau roadblock tanpa beri amaran dan secara mengejut tanpa diketahui orang awam, begitu jugalah orang awam boleh buat. Orang awam tak ada kuasa undang-undang tapi ada kuasa untuk bersuara tapi biarlah bersuara dengan penuh bertanggungjawab, bukan hendak menfitnah atau memburuk-buruk sehingga mengaibkan orang secara khusus pada individu berkenaan.

Zaman sekarang telah banyak berlaku penyelewengan kuasa dan ketidakcekapan pihak berwajib dalam melaksanakan amanah. Sehingga kita sebagai rakyat tidak yakin lagi dengan pihak tersebut. Lihat saja apa yang berlaku dan dengarlah apa yang mereka perkatakan. Mereka kata SEMUA blogger tak bertanggungjawab, mereka kata rakyat yang memprotes kepimpinan mereka sebagai pengkhianat bangsa dan perosak negara. Siapa pengkhianat dan siapa perosak sebenarnya? Mereka hendak samakan rakyat yang memprotes dan mengkritik itu dengan pengganas.

Rakyat sudah tahu bahawa selama ini mereka yang menjadi pemimpin politik yang berpura-pura baik kononnya membela nasib rakyatlah yang telah merosakkan bangsa dan negara ini. Membenarkan anasir-anasir negatif masuk ke negara ini untuk melalaikan rakyat dengan pelbagai hiburan yang merosak akhlak generasi muda. Merosakkan negara ini dengan amalan-amalan rasuah yang tersembunyi dan tidak ketara di mata rakyat dalam usaha memancing undi dan mendapat sokongan. Menjatuhkan martabat bahasa melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan, tiada usaha bersungguh-sungguh hendak mempertingkatkan lagi martabat bahasa melayu sebagai bahasa yang boleh diterima global melalui pelbagai pendekatan, sebaliknya lebih mengagungkan bahasa inggeris. Merekalah yang dahulu merosakkan bangsa dan negara ini, dan apa yang berlaku kepada rakyat kini adalah akibat perlakuan dan cara kepimpinan mereka.

Usahlah terlalu menyalahkan rakyat jelata kerana kesalahan yang paling besar adalah pada pemimpin itu sendiri. Walaupun ada idea dan ada dasar-dasar tapi kerana pemimpin itulah sesebuah dasar dan idea yang baik, perlaksanaannya tidak seperti yang diharapkan. Ada pemimpin yang pecah amanah, meyeleweng dan mengambil kesempatan untuk mengaut keuntungan untuk diri sendiri, ahli keluarganya dan kroni-kroninya. Bagi menyembunyikan tembelang dan perilaku belakang tabir mereka, para pemimpin ini lebih cenderung hendak menyalahkan rakyat daripada mengaku akan kesalahan sendiri apabila berlakunya masalah dalam politik dan ekonomi negara. Tapi kerana kuasa ditangan mereka maka bermaharajalela lah mereka. Dengan bongkak mereka menyalahkan rakyat dan sanggup mengambil tindakan undang-undang kepada sesiapa yang menggugat kedudukan mereka sebagai pemimpin politik yang memerintah negara.

Ini sesuatu yang melampaui batas dan tidak boleh diterima oleh rakyat awam, terima kasih kepada teknologi internet dan blog kerana telah membuka ruang untuk demokrasi dan kebebasan bersuara yang lebih telus tapi perlu berhemah. Kerana kita tak dapat menduga tindakan pihak yang memegang kuasa dan punyai wang berjuta-juta untuk menyaman rakyat yang lemah dan miskin yang cuba untuk bersuara menuntut keadilan dan kebebasan maka lebih baik lindungi privasi blogger. Dengan itu, kita terus boleh bersuara menyatakan kebenaran dan luahkan rasa tak puas hati kita secara umum.

Tiada ulasan: