Ada antara sesetengah diantara kita memang tak suka sangat hendak menangguh-nangguhkan kerja terutama yang melibatkan perkara penting. Malangnya bila kita sudah melaksanakan kerja dengan baik dan cekap, seterusnya tindakan lanjut perlu diambil oleh pihak atasan atau pengurusan. Malangnya, pihak tersebut pula yang lembab dan tidak cekap sehingga apa yang telah kita usahakan akhirnya terbantut dan tergendala. Kerja yang pada awalnya boleh siap lebih awal akhirnya tidak seperti yang diharapkan, menjadi lambat mengambil masa berhari-hari. Lebih malang lagi kelembapan dan kelambatan pihak tersebut hanya akan menyusahkan kita.
Itulah yang telah terjadi pada saya apabila disaman JPJ kerana tidak memakai tali pinggang keledar kereta. Tanpa banyak soal saya mengaku saya bersalah dan seperti biasa saya membayar saman pada polis traffic pada hari berikutnya terus boleh buat pembayaran. Begitu juga bila saya membayar kompaun tak meletak kupon parking kereta pada hari kemudian terus boleh membuat pembayaran. Saya dalam soal bayar saman tak mahu tangguh-tangguh kerana banyak kerja lain yang saya nak buat dan banyak hal lain perlu difikirkan daripada memikirkan bila nak bayar saman. Bila saya terlupa nak bayar saman dan asyik tanggh-tangguh akhirnya tarikh akhir bayaran akan berlalu, itulah yang saya tidak mahu berlaku kerana dendanya tentu akan lebih tinggi dan naik mahkamah.
Tapi itu bukan masalah saya, saya cuba hendak terus membayar saman pada hari berikutnya, bila terus ke kaunter JPJ terus dibagitahu saman belum "KEY IN" dalam sistem online JPJ dan saman itu dibuat oleh anggota JPJ daerah lain. Saya geleng kepala, kalau macam ni la perkhidmatan LEMBAB dan LAMBAT nak KEY IN saman tak payah la nak laungkan kata perkhidmatan yang cekap untuk pengguna. Jarak tempat saya kira-kira 60km dari Jabatan JPJ yang terdekat, saya balik dengan hampa dan rugi minyak ulang alik 120km. Sia-sia saya bertindak dengan cekap dan pantas, bukan dalam hal saja malah dalam hal-hal berkaitan tugas juga. Kalau tidak didesak pada pihak di tempat kerja memang berlanjutanlah. Tapi, macamana saya nak desak anggota JPJ yang saman saya hari tu untuk key in segera.
Saya nak ulas dengan cara kerja bagi anggota-anggota JPJ yang nak saman pengguna jalan raya di daerah lain. Kalau lah saman yang dibuat perlu key in dalam sistem komputer JPJ secara online kenapa tak bawa komputer laptop sekali, boleh lah terus key in terus di mana-mana. Nak kata tak ada rangkaian wayarless untuk kemudahan internet, banyak perkhidmatan telekomunikasi sekarang menyediakan kemudahan 3G untuk akses internet yang lebih pantas. Liputan telekomunikasi di negara ini hampir menyeluruh ke seluruh negara. Kenapa JPJ yang buat outstation atau operasi tidak langgan kemudahan internet wayarless dan bawa sekali laptop. Pihak atasan perlu memberi kemudahan ini kepada anggota yang menjalankan tugas luar. Sekiranya pegawai yang saman saya hari tu outstation sampai 2-3 hari atau lebih maka saya terpaksa lah tunggu pegawai berkenaan balik ke headquaters untuk key in saman di pejabatnya.
Hmm...menyusahkan saya saja tunggu lama-lama. Perkhidmatan awam yang masih bertaraf negara membangun walaupun kemudahan dalam negara sudah first class tapi pegawai yang bertugas tak seiring dengan matlamat. Usah diambilkira soal kos untuk menyediakan kemudahan tersebut, yang perlu diambilkira ialah khidmat layanan pelanggan. Kadang-kadang pelanggan lebih pantas dan cekap bertindak dari Jabatan yang sentiasa mendapat peruntukan tinggi setiap tahun untuk menambah baik perkhidmatan mereka.
Janganlah asyik mencari kesalahan rakyat dan pengguna bila komen sebegini diluahkan, ada antara pengguna yang mesra dan tak melawan atau menjawab dengan macam-macam alasan bila kena saman kerana mereka tau mereka yang salah. Itu sudah dikira bagus dan hormat pada tugas pegawai yang menyaman. Bagaimana pula bila rakyat dan pengguna yang hendak menunaikan tanggungjawab mereka membayar saman tapi bila sampai ke kaunter diberitahu saman belum KEY IN dan dibuat oleh anggota JPJ yang meronda dari daerah lain dan dia belum lagi key in kerana saman itu dibuat pada hari sebelumnya. Mana perginya kemudahan komputer riba dan apa gunanya teknologi internet wayarless disediakan kalau bukan untuk kecekapan dan kepantasan mengemaskini maklumat agar sentiasa terkini walaupun semasa bertugas di luar kawasan.
Menyaman kesalahan pemandu bukan main cepat dan segera tapi kesalahan pihak sendiri yang lembab dan lambat nak terima bayaran pesalah yang nak cepat dan segera bayar saman siapa nak jawab? Tak perlu lama la, key in hanya dalam satu hari je dah kira bagus. Lu pikir la sendiri......
Hari ni 28 Ogos 2008 dah masuk 3 hari, bila check saman JPJ pakai SMS dan internet masih belum ada rekod. Maksudnya pegawai yang menyaman tu masih juga belum key in saman...halo brader, tidur kah????.... cepat sikit key in tu, saya nak bayar cepat saman ni. Jangan nak kumpul sekali semua saman baru nak key in. Macam ni punya servis memang kena sumpah seranah orang ramai lah.
Selasa, 26 Ogos 2008
Kita Cekap Mereka Lembab
Labels:
Sosial dan Kemasyarakatan
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
Tiada ulasan:
Catat Ulasan