Custom Search

Reviews Directory

Selasa, 7 Oktober 2008

Malapetaka Riba

Amalan riba kini kian berleluasa, biarpun ada yang berwajah baru dengan memperkenalkan cara yang lebih Islamik namun si peminjam masih juga perlu membayar pada kadar yang lebih tinggi dari nilai harta yang dipinjam atau dibeli menerusi bank (iaitu pihak bank membeli dahulu mengikut harga semasa dan mereka menjual pula kepada pelanggan pada harga yang lebih tinggi setelah mengambilkira kos dan perkhidmatan lain-lain). Sedangkan dalam tempoh pembayaran itu harta yang dibeli misalnya kereta telah mengalami susut nilai sementara nilai wang ringgit pula semakin jatuh dengan kadar peningkatan kos sara hidup harian yang semakin tinggi.

Amalan riba kini bukan saja diamalkan oleh bank sahaja, bahkan pihak-pihak tertentu seperti Along, Koperasi dan individu juga mengamalkannya. Jika institusi berlesen mengenakan tindakan undang-undang mahkamah kepada peminjam yang gagal membuat pembayaran, institusi tak berlesen pula mengenakan tindakan sendiri dengan mengugut, mengancam nyawa ahli keluarga dan pelbagai lagi tindakan tidak berperikemanusiaan. Mereka sanggup bertindak diluar batasan semata-mata hendak mendapatkan lebih keuntungan sekiranya hutang mereka tidak dilunaskan peminjam.

Walau bagaimanapun, inilah dilema yang terpaksa ditanggung oleh pengguna bukan saja di Malaysia bahkan dimana-mana saja yang ingin mengubah cara hidup mereka agar menjadi lebih baik terpaksa membuat pinjaman bank bukan sahaja untuk memperoleh wang segera atau ingin memiliki rumah dan kereta, tetapi untuk mendapatkan modal bagi menceburi bidang perniagaan juga kita sebagai pengguna terpaksa melalui sistem riba ini. Perkara ini tidak boleh dielakkan namun kita harus berhati-hati supaya jangan sampai sistem riba ini merosakkan kehidupan dan masa depan kita.

Bayangkan dengan kemudahan pinjaman riba ini, begitu senang sekali terutama bagi mereka yang mempunyai pekerjaan tetap ditawarkan oleh pihak bank dengan pelbagai skim pinjaman riba, skim pinjaman dalam bentuk kad kredit, skim pinjaman kenderaan dan pelbagai lagi yang boleh menarik perhatian nafsu sesiapa sahaja yang ingin hidup senang dan kelihatan mewah. Namun, ada juga antara skim-skim pinjaman tersebut walaupun berbentuk riba memberikan pulangan kepada peminjam dalam jangka masa panjang misalnya pinjaman perumahan dan pinjaman skim pelaburan saham amanah.

Terpulanglah kepada kita untuk menilai dan memilih mana yang terbaik. Sebarang pilihan hendaknya tidak membebankan kita kerana kini ada diantara pihak bank yang cuba menawarkan bentuk pinjaman tanpa perlu melalui majikan menerusi kad kredit pihak tertentu yang berkerjasama dengan bank tersebut, supaya dengan itu mereka boleh terus mendapat keuntungan yang lebih banyak tanpa terikat dengan mana-mana peraturan yang menghadkan pekerja terus membuat pinjaman setelah melebihi had yang telah ditetapkan.

Riba dalam sistem perbankan/koperasi/along/individu kini wujud dalam bentuk berikut :

  • dalam skim pinjaman kewangan Peribadi
  • dalam skim pinjaman untuk pendidikan
  • dalam skim pinjaman kenderaan
  • dalam skim pinjaman perumahan
  • dalam skim pinjaman pelaburan
  • dalam skim pinjaman untuk perniagaan
  • dalam skim insuran
Kita sebagai pengguna haruslah berhati-hati dengan janji-janji manis pihak berkenaan yang cuba menjebakkan kita ke kancah kehancuran. Walaupun ada diantara tujuan-tujuan pinjaman itu adalah untuk kebaikan tetapi sekiranya melampau dan keterlaluan boleh menyusahkan diri kita sendiri dalam bajet kewangan bulanan serta rancangan simpanan atau pelaburan masa depan sebaliknya hanya menguntungkan pihak lain sama ada kepada pihak peminjam maupun peniaga yang kini menawarkan pelbagai skim bayaran ansuran mudah untuk barangan mereka.

Fikir-fikirkanlah...

1 ulasan:

GLORIA'S LOAN COMPANY berkata...

Adakah anda mengalami masalah kewangan atau anda mahu memenuhi impian anda dengan dana?
Adakah anda memerlukan pinjaman untuk membayar bil anda, Mula atau mengembangkan perniagaan anda?
Adakah anda mengalami kesukaran untuk mendapatkan pinjaman daripada Pemberi Pinjaman atau Bank yang keras kerana bayaran / syarat pinjaman yang tinggi?
Adakah anda memerlukan pinjaman untuk alasan yang sah?
Kemudian bimbang kami telah datang untuk menawarkan pinjaman kepada pemohon yang berminat di dalam dan di luar negara tidak kira jantina atau lokasi tetapi usia mesti 18 tahun ke atas.
Mendapatkan kembali kepada kami untuk rundingan mengenai jumlah yang anda perlukan akan menjadi keputusan bijak.
JENIS PINJAMAN KAMI
Pinjaman ini diwujudkan untuk membantu pelanggan kami secara kewangan, dengan tujuan untuk mengurangkan beban kewangan. Apa pun sebabnya, pelanggan boleh mencari pelan pinjaman yang sesuai dari syarikat kami yang memenuhi keperluan kewangan.

Data pemohon:
1) Nama Penuh:
2) Negara
3) Alamat:
4) Seks:
5) Kerja:
6) Nombor telefon:
7) Kedudukan semasa di tempat kerja:
8 Pendapatan bulanan:
9) Jumlah pinjaman yang diperlukan:
10) Tempoh pinjaman:
11) Adakah anda memohon sebelum:
12) Tarikh Lahir:
Hubungi syarikat pinjaman Gloria S melalui e-mel:
{gloriasloancompany@gmail.com} atau
WhatsApp Nombor: +1 (815) 427-9002
Selamat sejahtera