Custom Search

Reviews Directory

Rabu, 23 April 2008

Krisis Makanan

Salam Sejahtera,

Dunia kini dikhabarkan sedang menghadapi krisis makanan, sementara di dalam negara kita pula harga barang keperluan terutama makanan semakin naik. Ini berikutan sama ada disebabkan oleh kos pengangkutan atau pengeluaran meningkat kerana melibatkan kenaikan harga minyak ataupun permintaan yang semakin banyak sementara penawarannya tidak mencukupi. Dari sudut ekonomi, kenaikan harga sesuatu barang itu bertujuan untuk mencegah pengguna daripada terlalu banyak membuat permintaan dengan harapan agar pengguna boleh beralih kepada barang keperluan lain. Bagi pengeluar dan penjual pula situasi ini adalah satu peluang untuk mereka mengaut keuntungan yang banyak sekiranya pengguna tidak mempunyai pilihan yang lain kerana telah biasa dengan menggunakan barang keperluan berkenaan.

Persoalan saya ialah, apakah yang boleh dilakukan untuk mengatasi masalah kekurangan penawaran ini? Apakah tindakan mengawal harga barang semata-mata dapat menjaga kepentingan pengguna tetapi akan mengakibatkan kerugian kepada pengeluar dan penjual. Ini adalah kerana kos bahan asas pengeluarannya telah meningkat. Dari sinilah secara rasionalnya, tindakan sewajarnya yang boleh dilakukan ialah memperbanyakkan pengeluaran bahan asas terutamanya makanan. Walaupun ada antara makanan yang tak dapat ditanam di negara kita seperti gandum namun sumber-sumber makanan lain masih boleh diperbanyakan lagi hasil pengeluarannya.

Apakah harga daging ayam dan lembu akan terus meningkat sekiranya pengeluarannya diperbanyakkan bagi memenuhi keperluan dan permintaan tempatan. Jika terlebih sekalipun pengeluarannya ia boleh dieksport ke luar negara ataupun diproses untuk ditin dan dikeluarkan dalam bentuk lain seperti nugget atau ketulan yang sedia untuk dimasak. Pastinya dengan pengeluaran secara besar-besaran akan menstabilkan harganya di pasaran tempatan dan menghasilkan keuntungan kepada pengeluar atau penternak ayam dan lembu bilamana ternakan mereka laku dijual ke kilang-kilang memproses sementara kilang-kilang pula akan memasarkan hasil-hasil keluaran mereka ke pasaraya-pasaraya atau dieksport ke luar negara bagi memenuhi permintaan dan kekurangan yang terdapat di dalam pasaran negara lain.

Begitu jugalah yang terjadi pada pengeluaran hasil makanan lain seperti beras, kentang, buah-buahan, ikan, sayuran dan apa jual hasil makanan. Ia tidak semestinya dijual secara mentah bahkan ia juga boleh dijual dalam bentuk yang telah diproses.

Yang menjadi tanda tanya ialah mengapa sumber-sumber dan hasil makanan ini tidak banyak dihasilkan atau dikeluarkan? Apakah dunia ini sudah tidak ada tanah lagi untuk bercucuk tanam, apakah lautan tidak ada lagi menghasilkan ikan-ikan dan sumber makanan laut yang lain? Di negara kita sendiri masih luas lagi tanah-tanah yang belum diterokai, manakala yang telah diterokai pula kebanyakannya digunakan untuk tanaman kelapa sawit, getah dan koko. Kenapa ia banyak ditanam, sebab adanya kilang-kilang memproses minyak mentah sawit, menghasilkan keluaran berasaskan sawit seperti mentega, sabun, lilin dan sebagainya. Begitu juga getah sebab banyaknya kilang-kilang menghasilkan barangan getah seperti kasut, tayar, sarung tangan, kondom dan sebagainya lagi. Kesemua barangan ini mendapat permintaan yang banyak di seluruh dunia. Apakah makanan tidak mendapat permintaan yang banyak di seluruh dunia?

Mengapa tanaman seperti kentang, sayuran dan buah-buahan tidak banyak dikeluarkan? Mengapa haiwan ternakan ayam, kambing, arnab dan lembu tidak banyak dipelihara? Sebab tidak dijual ke pasaran yang luas, tiada usaha untuk memajukan lagi hasil pengeluarannya, tidak ada usaha untuk mempelbagaikan lagi bentuk pengeluarnnya. Bilamana pengeluaranya tidak dilakukan secara besar-besaran dalam negara maka bagi memenuhi permintaan dalam negara ianya perlu diimport saja dari India, Thailand, Vietnam dan lain-lain negara. Maka itulah harganya mahal dijual dalam pasaran tempatan. Tapi yang menghairankan mengapa pulak haiwan babi banyak diternak di negara ini bukan saja mencukupi untuk memenuhi permintaan tempatan bahkan boleh dieksport ke luar negara terutama ke Singapura dan China.

Selama ini, pemimpin kita lebih banyak tertumpu kepada bidang industri pengeluaran hasil bukan pertanian sahaja jika ada pun hanya tanaman yang banyak memberi keuntungan kepada kerajaan saja, bukannya yang dapat menguntungkan rakyat keseluruhannya. Sekiranya kilang-kilang memproses hasil pertanian dan sumber laut diperbanyakkan, sudah tentu sekali akan ramai yang bergiat dalam industri pertanian dan perikanan ini. Dengan sokongan promosi pemasaran hingga ke luar negara, bantuan pinjaman modal, khidmat nasihat berterusan dan rancangan membentuk kumpulan usahawan tani yang mendapat galakan dari kerajaan, pastinya rakyat yang tidak berkemampuan untuk berdiri dengan sendiri mendapat semangat dan keyakinan untuk berusaha menggiatkan lagi bidang ini untuk menghasilkan lebih banyak pengeluaran.

Ke manakah perginya tenaga-tenaga muda rakyat negara ini dan mengapakah banyak tanah terbiar tanpa diusahakan dengan ladang-ladang pengeluaran hasil makanan. Terlalu banyak sekali graduan-graduan menganggur di luar sana, banyak juga yang terlibat dengan industri hiburan dan ada pula yang jadi penyamun, penyangak, penagih dadah, penyeludup dan penjenayah lain di luar sana. Pemimpin negara kita terlalu banyak memperkirakan kepentingan dari segi politik sebelum membuat sesuatu keputusan yang boleh memberi manfaat kepada keseluruhan rakyat. Juga memperkirakan soal keuntungan dan dari sumber mana modal dapat diperolehi bagi mengusahakan sesuatu projek. Sebab itulah, banyak projek-projek dan pembangunan lebih banyak memberi manfaat dan keuntungan kepada golongan-golongan tertentu sahaja kerana mereka kelak yang akan banyak memberi manfaat dan keuntungan kepada kerajaan. Inilah yang dapat dilihat dalam kes projek babi di Selangor.

Pengeluaran hasil makanan tidak akan menjadi masalah sekiranya ia diusahakan secara bersungguh-sungguh oleh kerajaan. Rakyat tidaklah semalas yang disangkakan atau hanya mahu terlibat dengan sector lain saja. Sekiranya bidang pertanian, penternakan dan perikanan ini mempunyai rangkaian hasil pengeluaran, pemprosesan, penjualan dan pemasaran yang luas. Tentunya ia akan menghasilkan keuntungan yang berlipat kali ganda. Sungguhpun jualannya pada harga yang murah namun selagi manusia mau makan dan jumlah manusia pula meningkat bukan saja dalam Malaysia bahkan di luar negara juga, maka banyaklah pengguna yang mau membeli dan memerlukannya.

Kekurangan penghasilan makanan bukanlah disebabkan oleh manusia malas hendak mengusahakannya tetapi pihak yang bertanggungjawab, yang dilantik jadi pemimpin untuk mengajak rakyat berusaha, yang diamanahkan memegang wang dana rakyat bagi membantu para petani, penternak dan nelayan itulah yang menyebabkan makanan menjadi krisis kekuarangan makanan.


Tiada ulasan: