Custom Search

Reviews Directory

Rabu, 23 April 2008

Antara Fakta & Temberang

Pencapaian 50 tahun Merdeka : Di mana kedudukan sebenar orang Melayu dan Bumiputera?

50 tahun merdeka, orang Melayu dan bumiputra Sabah dan Sarawak masih lagi merupakan golongan yang paling miskin di Malaysia. Perkara ini diakui sendiri oleh para pemimpin utama kerajaan sekarang bagi menentang hujah-hujah dibangkitkan oleh pemimpin kaum India melalui Hindraf yang mendakwa kaum India di Malaysia terpinggir dan termiskin. Apa yang pemimpin parti pemerintah buat selama ini? Tidur atau asyik mengampu dan mengejar kekayaan diri sendiri seperti mana yang dilakukan oleh ramai pemimpin yang jadi pemerintah selama 50 tahun ini, yang telah belot dari matlamat asal untuk membela nasib rakyat.

Orang Melayu masih lagi mengungguli paras kemiskinan iaitu pada paras 8.3 peratus, kaum India mencatatkan sebanyak 2.9 peratus dan kaum Cina mencatat 0.6 peratus. Perlaksanaan Dasar Ekonomi Baru (DEB) gagal mancapai sasaran 30 peratus ekuti milik orang Melayu kerana perbuatan khianat para pemimpin pemerintah yang korup dan tidak beramanah. Berakhirnya DEB pada tahun 1990, orang Melayu hanya memiliki ekuiti sebanyak 18.9 peratus.

The Star pernah menyiarkan laporan senarai 40 individu yang terkaya dalam negara sebagaimana yang diterbitkan oleh majalah Forbes Asia tahun lalu. Daripada 40 orang terkaya itu, hanya 9 orang Melayu yang boleh dikategorikan sebagai orang terkaya di Malaysia . Demikianlah rekod pencapaian peneraju parti pemerintah Melayu terbesar dalam negara, yang berjuang kononnya untuk memartabatkan ketuanan Melayu, memajukan ekonomi bumiputera dan lain-lain yang hebat-hebat belaka. Tetapi pencapaiannya setelah hampir 50 tahun berkuasa hanya 22.0 peratus orang Melayu yang duduk dalam senarai rakyat Malaysia yang terkaya.

Oleh kerana itu, tindakan kira-kira 100 ribu rakyat Malaysia terutamanya orang Melayu professional ( sebanyak 70 peratus daripada 100 ribu orang tersebut) menyerahkan kerakyatan negara ini untuk menetap di negara lain adalah sebagai satu protes serius rakyat terhadap kerajaan pimpinan parti utama orang Melayu yang kurop. Antara tahun 1996 hingga April 2007, sebanyak 106,000 rakyat Malaysia membatalkan kewarganegaraan mereka. Daripada bilangan itu, 79,199 atau 70 peratus adalah Melayu, 25,107 Cina, 1,347 India dan 350 kaum-kaum lain.

Renungkanlah fakta berikut :

1. Agihan 70 peratus ekuiti untuk bukan Melayu tidak pernah dipedulikan oleh pemimpin kerajaan memerintah kerana telah banyak menerima komisyen untuk kayakan kroni dan diri sendiri.

2. 99 peratus premis perniagaan di bandaraya atau perbandaran seluruh negara adalah hak milik bukan Melayu yang tapaknya asalnya ialah tanah milik atau rezab Melayu.

3. Penguasaan ekonomi oleh kaum bukan Melayu semenjak zaman Inggeris lagi tidak pernah dipersoalkan oleh pemimpin parti kerajaan yang mewakili Melayu dan Bumiputera yang kurop kerana mereka ada syer sama di dalamnya tanpa pengetahuan orang Melayu dan Bumiputera.

4. Penghantaran memorandum oleh 10 menteri bukan Melayu untuk mencampuri urusan agama Islam merupakan satu penghinaan kepada bangsa Melayu yang beragama Islam. Pemimpin kerajaan yang hanya ‘tidur’ sedikit pun tidak terdetik di hati mereka ianya merupakan satu bentuk penghinaan yang pernah dilakukan oleh orang bukan Islam rakyat dalam negara ini.

5. Ahli keluarga sendiri dan menantu senang-senang mendapat pinjaman RM9 juta. Siapa yang bagi pinjaman tersebut, sampai kini rakyat Malaysia tidak diberitahu.

6. Terdapat taktik halus hendak mengadaikan negara ini dengan melaksanakan pembangunan apa yang disebut sebagai Wilayah Pembangunan Iskandar & koridor yang bernilai RM712 billion.

Sumber : Ruangan Forum Politik Maya


Tiada ulasan: