Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 1 Mei 2008

Blog Tun Dr. Mahathir


Sejak kebelakangan ini selepas pilihanraya ke-12 berakhir, ramai di kalangan pemimpin-pemimpin dan wakil rakyat terutama dari kalangan parti pemerintah telah menerbitkan laman blog masing-masing. Ini berikutan daripada kesedaran mereka terhadap peranan media blog ini sebagai penyampai maklumat, idea dan pandangan kepada rakyat setelah pemimpin-pemimpin dari kalangan parti pembangkang telah menggunakan sebaik-baiknya laman blog di internet untuk menyampaikan mesej mereka bagi menarik sokongan pengundi.

Tidak ketinggalan juga bekas Perdana Menteri Tun Dr. Mahathir Mohamad juga turut mengambil peluang kebebasan media ini untuk menyampaikan mesej, pandangan dan idea beliau kepada umum. Bermakna inilah satu-satunya peluang terbaik untuk kita rakyat Malaysia yang tahu menghargai jasa Tun yang banyak kepada negara sehingga memartabatkan negara ini dan membuka minda seluruh rakyat Malaysia ke persada dunia untuk berkomunikasi dan menyampaikan suara hati kepada Tun menerusi rauangan komen blog beliau. Sungguhpun ada pihak yang beranggapan bahawa apa yang berlaku pada hari ini dengan krisis dalaman UMNO-BN sehingga menyebabkan parti pemerintah itu banyak kehilangan kerusi parlimen dan tewas di 5 negeri adalah disebabkan peninggalan sistem yang terbina ketika legasi pemerintahan Tun terdahulu. Sedangkan lidah lagi tergigit dan setiap insan itu tidaklah sempurna 100% boleh mengagak apa yang berlaku pada masa depan secara tepat.

Walaupun demikian, yang lebih utama dan perlu diperhatikan secara rasional ialah sumbangan beliau terhadap negara ini dan memartabatkan bangsa Malaysia sehingga dihormati oleh negara dan bangsa lain di dunia. Semasa pemerintahan Tun, sungguhpun ada krisis namun pendekatan yang beliau ambil sungguh bijak dan berkesan sehinggakan akhirnya lawan beliau terpaksa akur dan tunduk dengan kebijaksanaan beliau itu, walaupun mungkin di dalam hati mereka menyimpan dendam, benci dan iri hati tapi mereka tak boleh berbuat apa-apa kerana sifat ultra yang dimiliki Tun yang tak mudah mengalah dan bijak dalam mematahkan langkah serta hujah lawan sehingga mereka terpaku dan tergamam tidak mampu lagi untuk meneruskan langkah. Pihak lawannya terpaksa mengambil langkah tunggu dan lihat jika ada peluang untuk menghentam dan melemahkan Tun. Namun, Tun tetap sentiasa bersiap sedia, sepanjang menjadi Perdana Menteri corak pentadbiran dan pendekatan yang Tun ambil sentiasa konsisten dan ke hadapan. Tidak teragak-agak, tidak mudah terpengaruh dengan pihak ketiga dan tidak mengambil langkah undur ke belakang. Sungguh berbeza sekali dengan apa yang berlaku kepada kepimpinan negara sekarang yang tidak menentu dan terumbang-ambing, sekejap itu dan sekejap ini, hari ini cakap lain dan esok cakap lain. Ini menyebabkan rakyat menjadi celaru dan keliru sehingga tidak yakin dengan kepimpinan sekarang yang lemah, lembab, lembik dan tidak berdaya saing dan maju ke hadapan. Sebaliknya lebih banyak bergelut untuk mempertahankan survival mereka akibat asakan dari pihak lawan maupun pihak dalaman yang berpura-pura dan mengambil kesempatan.

Justeru itu, dengan penerbitan blog Tun ini dapatlah kita yang tau menilai mana intan dan mana kaca untuk mendengar pandangan-pandangan Tun dan berkongsi-kongsi komen dengan Tun. Pastinya Tun akan membaca komen kita yang selama ini tak pernah bercakap dan berkomunikasi dengan Tun secara langsung. Blog Tun boleh dilawati pada alamat dibawah atau melalui menu Pelita Hidup di blog saya ini bertajuk :

"Bicara Tun Dr. Mahathir"


Tiada ulasan: