Custom Search

Reviews Directory

Isnin, 5 Mei 2008

Apa Itu WEB 2.0 Upgrade


REGISTER FREE HERE

Untuk memudahkan pengunjung blog saya yang tak berapa fasih membaca dalam bahasa inggeris dan belum tau apa itu WEB 2.0 dan bagaimana konsepnya, saya cuba terangkan sikit apa yang saya faham dan mengapa CASHBLASTERPRO ingin memajukan lagi teknologi ini dan memulakan langkah untuk mengkomersilkannya pada umum.

Bayangkan dalam satu website ada macam-macam ruang dialog kecik yg boleh kita scroll. Contohnya macam shoutbox kat sebelah blog saya ni, tp dengan WEB 2.0 bila kita klik je shoutbox nye boleh buka jd skrin besar. Dalam satu website WEB 2.0 boleh ada beberapa shoutbox interaktif untuk pengunjung atau ahli sesuatu website bincang sesuatu tajuk. Misalnya semasa kita bincang tajuk A kita juga boleh bincang tajuk B tanpa perlu ke laman utama untuk buka tajuk A atau B. Kita boleh bincang banyak tajuk dalam banyak shoutbox dalam satu skrin saja. Beza dengan sesuatu FORUM kalau kita nak bincang tajuk lain kena lah keluar dari tajuk semasa untuk masuk tajuk lain. Leceh la setiap kali keluar dari ruang tajuk...kan bagus lagi kalau kita boleh bincang secara interaktif untuk beberapa tajuk tanpa perlu keluar dari ruang tajuk itu.

Bayangkan lagi untuk ruang perbincangan atau dunia komuniti internet yang lebih besar kita boleh bincang dengan komuniti gergasi YOUTUBE, FLICKER, MYSPACE, TWITTER, FACEBOOK secara interaktif tanpa perlu ke web itu secara berasingan, sebaliknya kita boleh bincang dalam komuniti itu dalam satu laman web utama atau dalam satu ruang skrin je.


Itu la yang dimaksudkan WEB 2.0 yg bakal dibangunkan oleh CASHBLASTERPRO ini. Dalam masa kita bersembang-sembang bertukar pendapat dan fikiran kita takkan ketinggaln dengan updates news dari admin website kerana kita takkan berganjak pun dari website utamanya ketika sedang bersembang dalam YOUTUBE, FACEBOOK, FLICKER, TWITTER dan sebagainya. Jika konsep ini yang digunakan maka pastinya mana-mana syarikat besar akan dapat kekalkan pengguna atau membernya untuk terus berada dalam website utamanya bagi mengikuti perkembangan terkini syarikat dan dalam masa yang sama boleh berinteraktif dgn komuniti lain melalui YOUTUBE dan lain-lain tu.

Saya bagi contoh lagi untuk lebih faham, misalnya web MAYBANK2U. Adakah kita akan terus kekal dalam web maybank2u jika apa yang ada dlm website tu hanya tentang bisnes dan urusan maybank2u je..takde benda lain la tengok, takkan tiap masa je tunggu dalam website maybank2u, tentu la kita pun nak ikut perkembangan dalam YOUTUBE, FACEBOOK, GOOGLE, YAHOO dan MSN, lalu kita pun tinggalkan website maybank2u. Jika MAYBANK2U boleh guna konsep WEB 2.0 dengan meletakkan beberapa ruang atau button yang bila kita tekan je akan keluar tetingkap YOUTUBE ke, PHOTOBUCKET ke tapi tak keluar sepenuhnya dari web MAYBANK2U. Sambil2 sembang dalam YOUTUBE kita boleh tengok pergerakan saham online Maybank2u contohnya, secara realtime. Selepas tu dalam MAYBANK2U ada pulak shoutbox utk kita berkomunikasi dengan admin atau support team MAYBANK2U. Dengan demikian pasti pengguna akan lama berada dalam website maybank2u.

Alangkah hebat sekali teknologi masa depan ni sehinggakan ia bakal mengubah rupabentuk dunia internet masa akan datang. Sebab itu CASHBLASTERPRO ni berani kata mereka akan mengubah dunia internet ini dan menjadi antara company yang akan jadi pesaing kepada GOOGLE, YAHOO dan MSN. Adakah mereka mampu mengatasi gergasi-gergasi ini? Kita kena tunggu 1 JULY ini untuk melihat permulaannya dan dalam tempoh 36 bulan selepas itu, sebab itulah sasaran mereka terhadap potensi teknologi baru ini dalam dunia internet.

Peneraju WEB 2.0 upgrade ni sekarang tengah promosikan projek mereka dan kini prototype website yg digambarkan di atas sedang dalam tempoh ujian bagi tempoh 3 bulan berakhir 1 Julai sebelum sepenuhnya dilancarkan. Kalau nak tengok prototype WEB 2.0 mereka tu kena le jadi FREE MEMBER dan boleh bagi pendapat, cadangan, kata-kata perangsang dan pertanyaan lanjut tentang projek mereka ni. Tapi kena le dalam bahasa Inggeris, kalau dalam bahasa Melayu boleh jugak sebab ramai jugak orang Malaysia yang dah sertainya.

Kalau nak tengok prototype WEB 2.0 UPGRADE yang diusahakan oleh CASHBLASTERPRO ni kenalah REGISTER FREE MEMBER. Member-member ditawarkan dengan beberapa insentif menarik sehingga USD1 juta bagi menarik lebih ramai pengguna dan bakal pengguna WEB 2.0 UPGRADE ni menjelang pelancarannya pada 1 JULY 2008 kelak. Jangan lepaskan peluang ni.. Ini bukan HYIP, pelaburan haram, pelaburan internet, scam maupun apa jua jenis penipuan yang pelbagai rupa dalam internet. Ini adalah peluang insentif bagi mereka yang menyokong projek mereka bagi membolehkan mereka bersaing dengan syarikat yang menerajui GOOGLE, YAHOO dan MSN.

Cepat..cepat.. sebelum peluang ini ditutup sehingga 1 JULY 2008. Tidak dikenakan apa-apa bayaran pun sebab kalau bayar nanti orang tak nak tengok prototype WEB 2.0 UPGRADE yang dibangunkan mereka. FREE REGISTER MEMBER je.


1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

artikel anda bagus dan menarik, artikel anda:
http://www.infogue.com/
http://web-2-0.infogue.com/apa_itu_web_2_0_upgrade

anda bisa promosikan artikel anda di infoGue.com yang akan berguna untuk semua pembaca. Telah tersedia plugin/ widget vote & kirim berita yang ter-integrasi dengan sekali instalasi mudah bagi pengguna. Salam!