Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 15 Mei 2008

Mungkin Anda Belum Faham

Web 2.0 sites like Myspace, Youtube, Friendster and Facebookare becoming extremely popular with literally hundreds of millions users pushing this trend called "Social Networking" forward.

The only problem is, only a handful of sites actually host these "interactive techlogies" until now! The Buzzbot install a small utility on your browser that allows you to interact with users on EVERY site on the internet! For example, let's say that you couldn't live without. With Buzzbot, simply click on the Buzzbot feature in your browser to start a blog, leave a comment, share with friends, connect with others on the site and/or rate your experience with this site! And you can do this with EVERY site on the web!

Web 2.0 Upgrade "plug-in"? Ini bermakna pada browser yang anda guna akan terdapat rangkaian 'button' atau butang 'link' toolbar yang membolehkan anda memberi komen, berkongsi pendapat dengan 'member' lain tentang sesuatu website pada masa sebenar (real time) tak kira sama ada anda menggunakan Internet Explorer, Mozilla Firefox, Safari, Flock, Opera dan Netscape.

Plug-in yang ada sekarang bersifat kaku seperti plug-in untuk Google yang hanya memaparkan toolbar untuk link ke sesuatu website saja atau kemudahan-kemudahan lain yang disediakan oleh Google saja. Tetapi dengan Buzzbot pastinya ia bukan sekadar toolbar tetapi ia merupakan link yang menghubungkan diri anda dengan komuniti maya dari seluruh dunia. Tanpa perlu ke home website, anda akan sentiasa berhubung dengan dunia maya internet kerana ia kekal berada pada browser internet anda. Adakah anda mampu membayangkannya?

Dari gambaran yang diberikan oleh peneraju teknologi baru internet ini dapat saya kongsikan bersama dengan anda apa yang termampu saya bayangkan. Sungguhpun hanya kira-kira 46 hari saja lagi yang tinggal sebelum ia dilancarkan namun dari maklumat yang saya dapat dan setelah memikirkan bagaimana konsep yang mereka war-warkan, serba sedikit saya dapat memahaminya dan sememangnya ia sungguh mengkagumkan kerana ke mana saja anda melayari website di dalam internet anda akan sentiasa dapat berkomunikasi dengan seluruh 'member' membicarakan apa yang anda layari dan mengajak mereka melayari website berkenaan ketika anda sedang melayarinya.

Ketika anda sedang asyik melayari sesuatu website tiba-tiba muncul mesej dari rakan komuniti yang lain memberitahu anda tentang sesuatu yang mereka jumpa dalam internet. Ataupun ketika anda asyik melayari internet anda boleh mengikuti perkembangan komen-komen rakan anda yang lain. Tidak seperti sekarang, jika anda ingin mengikuti perkembangan komen-komen di dalam Youtube anda kena ke website Youtube untuk menyemak mesej yang anda terima dari rakan-rakan yang lain. Dalam tempoh beberapa bulan yang akan datang komuniti internet tidak lagi berasingan sebaliknya ia akan menjadi satu komuniti yang luas.

Mengapa company yang menerajui teknologi ini sanggup menawarkan insentif kepada mereka yang belum menjadi ahli? Kerana mereka tahu anda tak akan berminat dan anda tidak mahu ingin tahu tentang konsep teknologi yang mereka perkenalkan. Selagi anda tidak tahu selagi itulah anda tak berminat. Mereka juga sanggup menawarkan insentif kerana mereka berpandangan jauh ke hadapan bahawa mereka mampu menjadi sebuah company yang berjaya setanding dengan peneraju yang menguasai Google sebagai sebuah enjin carian internet yang terbaik dan terbanyak penggunanya, bahkan keahlian yang menggunakan produk internet Google juga kian bertambah termasuk saya yang menggunakan BLOGSPOT untuk menyampaikan sesuatu maklumat dan suara rasa.

Ada orang yang mengatakan bahawa program AFFILIATE yang terdapat di dalam internet adalah SCAM. Saya memang akui walaupun JOIN FREE tapi mereka tak membayar komisen yang kita terima. Bagi saya, tak rugi apa-apa pun jika join atau jadi ahli kerana untuk menyertainya tak membayar apa-apa pun. Kadang-kadang saya terfikir juga untuk menyertai program Affiliate yang tidak jelas apa tujuannya, apa konsepnya, apa misi dan visinya. Misalnya program hanya dengan baca email dapat 0.5 sen. Hanya sekadar nak baca email iklan yang ditawarkan tapi belum tentu nak beli pun dapat 0.5 sen.

Bandingkan pula dengan program Adsense, yang juga merupakan satu program Affiliate yang ditaja oleh Google. Dengan mengiklankan link company yang berkolaborasi dengan Google di dalam Blog atau Website anda, apabila ia diklik oleh pengunjung maka anda akan mendapat komisyen. Mengapakah company peneraju teknologi Web 2.0 upgrade ini membandingkan ia dengan Google? Kerana mereka ingin mencapai kejayaan seperti yang telah dicapai oleh Google menerusi teknologi enjin carian dan program adsense mereka. Peneraju Web 2.0 upgrade ini telah memberi pembayangnya dan setakat ini, belum ada satu pun peneraju program Affiliate yang memberi intro yang sejelas-jelasnya untuk difahami mengapa mereka beria-ia benar hendak mengumpul ahli baru sebanyak 100'000 dalam tempoh 3 bulan.

Anda masih ragu-ragu? Anda boleh tunggu sehingga 1 Julai 2008 untuk menjadi ahli berdaftar komuniti baru dunia Web 2.0 upgrade ini tapi mungkin pada ketika itu anda sudah agak ketinggalan untuk menikmati segala ganjaran yang diberi secara percuma kerana memberi keyakinan dan sokongan terhadap visi dan misi company berkenaan merealisasikan cita-cita mereka. Jika anda masih menyangka anda tetap akan rugi walaupun tak bayar sesen pun untuk menyertai program ini tanpa mencubanya terlebih dahulu untuk mengetahui kebenarannya, pertimbangan anda silap dan strategi anda salah. Jika anda seorang Blogger atau pemilik domain website tentunya anda ingin sekali memasang ADSENSE kerana sebelum ini sudah ramai yang menjadi saksi dan memberi bukti bahawa program ini memberi keuntungan dan membayarnya terus ke akaun anda. Tidak kepada program Web 2.0 upgrade ini kerana belum ada lagi saksi dan buktinya, cuma masih lagi dalam pembikinan untuk dilaksanakan dan direalisasikan. Maka itu tidak ramai dari kalangan kita meyakininya melainkan mereka yang berani mencuba sesuatu yang FREE dan mempunyai pemikiran yang mampu melihat jauh berdasarkan point-point yang diberikan sebagai klu untuk kita fahami.

Fikir-fikirkanlah...Sebelum pelancaran teknologi baru Web 2.0 upgrade yang akan mengubah dunia internet pada 1 Julai 2008, selepas teknologi enjin carian termaju Google.


Tiada ulasan: