Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 16 Mei 2008

Buzzbot Bakal Melakar Sejarah



Buzzbot ialah teknologi Web 2.0 upgrade yang akan digunakan oleh Nu-Tek Enterprises bagi menghubungkan seluruh komuniti internet dalam satu browser yang digunakan oleh seluruh pengguna internet. Dengan men'download' plug-in Buzzbot maka pengguna internet tidak lagi perlu pergi ke web komuniti seperti Youtube, Myspace dan lain-lain secara berasingan. Pengguna akan di'link'kan dengan button dalam satu toolbar di browser atau pelayar internet mereka.

Video YouTube diatas adalah berkenaan dengan sejarah bagaimana Youtube bermula yang teknologinya dipelopori oleh 3 orang anak muda yang berlainan keturunan. Youtube mula diperkenalkan pada tahun 2005 dan dalam tempoh beberapa bulan saja website ini mendapat sambutan berjuta-juta pengguna berdaftar dari seluruh dunia yang meng'upload'kan video mereka di dalam Youtube. Sambutan yang menggalakkan ini telah memberikan keuntungan yang berjuta-juta dolar US kepada 3 orang anak muda ini. Suatu pencapaian yang sungguh mengkagumkan dan tidak terduga oleh mereka.

Pada tahun 2006 Youtube telah dinobatkan sebagai THE BEST INVENTION oleh Majalah TIMES kerana peranannya yang sangat penting dalam menghubungkan komuniti masyarakat dunia menerusi perkongsian video masing-masing. Dan sekali lagi ketiga-tiga anak muda ini memperoleh berjuta-juta dolar US hasil dari peningkatan pengguna berdaftar yang kian bertambah. Ia bukan saja menjadi platform untuk berkongsi video peribadi saja malahan digunakan sebagai platform untuk mempromosikan pengiklanan produk dan perniagaan syarikat-syarikat besar dari seluruh dunia serta juga iklan video aktiviti-aktiviti yang bakal berlangsung dianjurkan oleh komuniti-komuniti kerajaan, swasta dan korporat dari seluruh dunia.

Melihat potensi masa depan yang cerah dan semakin berkembang maka GOOGLE telah membida untuk membeli kepentingan Youtube dari 3 orang anak muda ini. Dengan nilai USD1 bilion akhirnya GOOGLE telah berjaya membeli Youtube dan didaftarkan sebagai hakmilik GOOGLE(Copyright). Dan kini Youtube terus mendapat sambutan dari berjuta-juta pengguna baru dan menghasilkan keuntungan berjuta-juta US dolar kepada GOOGLE.

Kadang-kadang kita tak menyangka bahawa sesuatu yang baru kita perkenalkan menerusi internet bakal mendapat sambutan yang menggalakkan suatu hari nanti kerana tidak semua orang mampu berfikir dengan jauh dan melihat potensi berdasarkan kepentingan sesuatu teknologi baru yang diperkenalkan. Kita mungkin hanya melayari internet saja setiap hari tetapi kita tidak mau tau tentang bagaimana kita boleh melayarinya dan bagaimana pula platform yang kita gunakan untuk melayari internet itu boleh menghasilkan keuntungan.

Dengan belajar dari pengalaman dan membuat penilaian terhadap teknologi internet yang sedia ada, maka itulah Nu-Tek Enterprises cuba memperkenalkan satu teknologi baru yang berbeza dari yang sedia ada. Ini hanyalah satu permulaan dan kita tidak tahu bagaimana berlaku pada masa hadapan, tetapi Nu-Tek Enterprises mempunyai satu harapan yang tinggi untuk dikongsi bersama dengan komuniti pengguna internet yang telah menggunakan Youtube, Myspace, Facebook dan lain-lainnya. Pengguna ini bukannya sedikit, berjuta-juta penggunanya dan Nu-Tek Enterprises cuba menarik pengguna-pengguna dari komuniti ini untuk mencuba sesuatu yang baru dalam teknologi internet Web 2.0 upgrade ciptaan mereka.

Sukar untuk percaya bukan, tapi inilah realitinya dunia komuniti internet dengan adanya pengguna yang berjuta-juta itu akan mendatangkan keuntungan yang berjuta-juta juga dan keuntungan itu akan dikongsi bersama dengan ahli-ahli yang berdaftar terutama dari kalangan 100'000 orang pertama yang mendaftar sebelum 1 Julai 2008. Jika anda sukar untuk mempercayainya, lupakan saja dan tinggalkan saja blog ini dan terus ke artikel yang lain kerana peluang ini hanya dibuka kepada mereka yang percaya kepada 1001 kemungkinan yang berpijak pada dunia realiti komuniti internet. Dan ia telah pun terbukti dengan SEJARAH YOUTUBE.

Tiada ulasan: