Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 2 Mei 2008

Bekerjalah Untuk Diri Sendiri

Buat Kerja, Bukan Asyik Cari Kerja

Apakah tujuan kita bekerja? Adakah semata-mata untuk menjadi punca rezeki melalui pendapatan yang diperolehi. Jika itulah tujuannya maka kita takkan ke mana-mana dan akan sentiasa mencari kerja yang memberikan pendapatan dan pulangan yang lumayan. Jika tidak, akan terus berusaha mencari pekerjaan yang memberikan pendapatan yang banyak.

Mungkin kita mempunyai kefahaman yang berbeza-beza kerana terdapatnya perbezaan dalam penerimaan pengetahuan dan maklumat. Namun itu tak mengapa kerana yang penting saya buat kerja saya iaitu menyampaikan apa yang saya tahu dan apa yang saya buat. Saya tak mahu cari alasan dan buat alasan berjela-jela sehingga tak dapat hasil apa-apa dan pengalaman tidak bertambah. Bagi saya bekerja bukan setakat untuk menjadi punca rezeki semata-mata bahkan yang lebih penting sekali ia adalah sebagai satu amalan yang jika dilakukan secara ikhlas, jujur dan amanah maka kerja yang dilihat orang lain susah bagi kita menjadi mudah, kerja yang dianggap orang lain berpendapatan sedikit tapi bagi kita cukup besar hasilnya kerana nilai tambah yang diperolehi darinya akan menghasilkan sumber pendapatan yang lain. Bukan setakat dengan menerima pelbagai insentif dan anugerah hasil dari kecemerlangan kerja kita tapi dari pengalaman bekerja serta kebijaksanaan memanipulasikan keadaan dengan sebaiknya akan membuka pintu dan jalan sumber pendapatan lain.

Di dalam ajaran Islam, setiap pekerjaan yang dibuat dengan baik, ikhlas, jujur dan amanah akan dibalas dengan pahala untuk bekalan akhirat kelak. Bermakna kita akan memperolehi pendapatan dan ganjaran hasil dari perbuatan itu di hari pembalasan kelak. Di dunia kita memperoleh pendapatan dalam bentuk wang ringgit serta nilai tambah dari usaha kita manakala di akhirat kelak kita bakal memperolehi ganjaran pahala yang membolehkan kita memiliki khazanah syurga.

Berbalik kepada buat kerja, bukan asyik cari kerja dalam apa jua yang saya buat saya tidak mahu mengikut rentak kerja orang lain yang kadang-kadang sangat berkira dan banyak membuat alasan untuk tidak mau buat kerja. Ketika mereka menerima pendapatan setiap bulan dengan kerja yang tak ikhlas dilakukan dan kadang-kadang banyak goyang kaki, banyak berborak di kedai kopi dan tunggu masa nak balik kerja mereka masih juga memegang jawatan kerja itu, dalam masa yang sama mereka mau cari kerja lain kerana merasakan pendapatan yang diperoleh dari kerja ini tak cukup dan kerja ini tak glamer dan tak ada class di mata masyarakat. Maka itu mereka malu hendak mengaku dan berbuat kerja ini dan mengharapkan orang lain atau rakan sekerja berbuat kerja itu untuk mereka. Jika saya jenis orang yang sama dengan mereka dan suka berkira-kira, mungkin saya akan sering bertekak dan bertelingkah dengan rakan sekerja saya yang lepas tangan dan tak bertanggungjawab dengan jawatan yang diamanahkan itu. Sama seperti orang politik yang hanya banyak berdebat dan mencari kesalahan pihak lawan tapi satu projek pun tak jalan, kalau jalan pun tak ada kualiti dan tidak memenuhi spesifikasi yang dikehendaki. Akhirnya semua kerja tak jadi dan tak dibuat tapi tiap bulan tetap terima gaji. Anda pasti sedia maklum apakah status pendapatan yang mereka perolehi itu dan tak perlulah saya perjelaskan lebih lanjut. (to be continued)


Utusan Malaysia : Buat Kerja, Bukan Asyik Cari Kerja


Tiada ulasan: