Custom Search

Reviews Directory

Ahad, 29 Jun 2008

M'pertingkat Ekonomi Rakyat 2

Satu Daerah Satu Kilang Pemprosesan Makanan

Sasarannya ialah memenuhi permintaan terhadap pengeluaran hasil makanan bukan saja di dalam negara tetapi juga di luar negara. Berdasarkan laporan, kekurangan bekalan makanan dunia adalah disebabkan oleh perubahan cuaca dunia dan bala bencana yang sering melanda negara-negara pengeluar makanan. Tidak ketinggalan juga negara kita menghadapi masalah tersebut apabila sering berhadapan dengan masalah banjir, namun ia tidak berlaku sepanjang tahun dan hanya pada musim tertentu saja.

Produk-produk tambah nilai hasil pengeluaran makanan juga boleh dihasilkan bagi menjadikan makanan tersebut lebih tahan lama dan boleh dipasarkan ke seluruh negara dan dieksport ke negara luar. Apakah hasil keluaran makanan sebegini tidak mendapat permintaan yang banyak di luar negara. Bagi negara-negara yang sektor ekonominya lebih tertumpu kepada industri berat dan elektronik, pastinya mereka perlu mengimport makanan dari negara yang mengusahakan sektor pertanian. Inilah satu peluang kepada pemerintah negara untuk memberi galakan dan sokongan kepada rakyat menyediakan prasarana-prasarana sokongan dan kemudahan lain bagi membolehkan rakyat melibatkan diri dalam bidang ini secara serius.

Sediakan satu kilang pemprosesan makanan di setiap daerah maka rakyat akan mengusahakan sumber bahan mentahnya. Misalnya, dirikan kilang memproses dan mengetin daging ayam dan galakkan rakyat sekitar daerah tersebut menternak ayam daging. Jika mahu jenis ayam yang seragam maka dengan kerjasama Jabatan Pertanian, sediakan benih-benih anak ayam yang akan diterima oleh kilang tersebut. Pihak kilang akan membeli ayam daging yang diternak oleh penduduk tempatan mengikut harga pasaran yang telah ditetapkan. Semakin banyak ayam yang dibekalkan maka semakin giatlah kilang tersebut menghasilkan produk makanan berasaskan ayam.

Dengan sebab itulah maka rakyat setempat akan berusaha untuk membuka ladang ternakan ayam daging masing-masing. Jika yang melibatkan diri itu beribu-ribu orang maka jumlah sumber daging mentah yang banyak dan berterusan tanpa terputus bekalan. Ini pastinya mampu meningkatkan produktiviti pengeluaran produk kilang berkenaan. Kilang itu tidak hanya menyediakan peluang pekerjaan kepada penduduk tempatan untuk bekerja di kilang itu tetapi juga permintaan terhadap sumber daging mentah menjadikan usaha penternakan ayam di kawasan itu menjadi satu sumber pendapatan kepada rakyat tempatan.

Ayam daging tidak saja dijual secara mentah tetapi juga dengan memproses daging ayam itu di kilang maka banyaklah hasil keluaran lain sebagaimana yang kini terdapat di pasaran seperti "nugget ayam", "drummet ayam", daging ayam dalam tin dengan pelbagai resipi seperti masak kurma, masak hitam, masak cendawan dan macam-macam lagi. Menerusi produk-produk makanan sebeginilah pengusaha kilang akan mendapat keuntungan yang berlipat kali ganda kerana sebagaimana yang kita tahu sekilo "drummet ayam" dijual pada harga kira-kira RM15.00 dan setin besar daging ayam proses "masak kurma" harganya kira-kira RM3.00.

Produk-produk sebegini akan dijual di pasaraya-pasaraya di dalam negara dan pasarannya boleh diperluaskan sehingga ke luar negara dengan mempergiatkan promosi produk makanan buatan Malaysia. Ini baru saja ayam sebagai contoh, banyak lagi tanaman, ternakan dan sumber makanan laut yang boleh diusahakan. Bagi mendirikan kilang ini sekiranya tidak ada pelabur asing yang hendak memulakannya, kerajaan perlu mengusahakannya dengan menggunakan hasil kekayaan negara sedia ada.

Dengan perkembangan kilang-kilang pemprosesan yang semakin bertambah bagi menampung permintaan produk yang telah diproses serta penawaran daging mentah yang kian bertambah maka ekonomi rakyat di daerah berkenaan akan bertambah maju. Idea ini tidak hanya menguntungkan pengusaha kilang tapi juga kepada penternak ayam serta menggalakkan rakyat untuk menceburi bidang penternakan ayam daging. Jika suatu hari kelak penawaran terhadap produk ayam ini melebihi permintaan di dalam negara maka lebihan pengeluaran ini boleh dieksport ke luar negara.

Usaha ini sebenarnya menguntungkan semua pihak, kerajaan mendapat untung hasil dari cukai dan zakat perniagaan, semakin banyak untung semakin banyaklah hasil cukai. Pengusaha kilang pun begitu akan mendapat keuntungan dari hasil jualan produk ke pasaran tempatan dan luar negara. Sementara rakyat pula jika kilang itu didirikan di kawasan luar bandar ia akan meningkatkan ekonomi penduduk luar bandar. Dalam jangka masa panjang, kawasan luar bandar itu dengan aktiviti ekonomi yang meningkat menerusi kepelbagaian perusahaan dan perkilangan mengeluarkan produk makanan, menjadikan ia sebuah pusat pembangunan baru dan ini mampu mengubah kawasan itu kepada sebuah bandar baru.


Tiada ulasan: