Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 20 Mac 2008

Active Denial System



Ini satu lagi teknologi yang boleh digunakan untuk menyuraikan demonstrasi yang agresif. Kebiasaannya kita akan nampak adegan kejar mengejar antara kumpulan anggota keselamatan dan penunjuk perasaan. Bahkan dalam keadaan yang tak terkawal 'water canon' dan gas pemedih mata akan digunakan untuk menyuraikan perhimpunan tersebut.

Apabila 'water canon' digunakan pasti ianya akan menambahkan lagi kerosakan harta benda awam akibat hentaman pancutan air yang kuat. Air yang dilimpahkan akan mengotorkan lagi kawasan yang telah sedia kotor dan berselerakan. Dan kemungkinan juga akan mencederakan orang awam yang menunjuk perasaan tersebut. Trak 'water canon' perlu mendekati sekumpulan penunjuk perasaan untuk kesan yang lebih efektif dalam menyuraikan perhimpunan dan mendedahkan bahaya kepada anggota keselamatan sekiranya penunjuk perasaan mengambil tindakan 'berani mati'. Ini mungkin tak akan berlaku di negara kita.

Active Denial System (ADS) merupakan teknologi masa depan berasaskan gelombang elektromagnet tapi bukan gelombang mikro, yang akan mengakibatkan rasa tidak selesa, kebas dan panas namun tidak membahayakan kepada orang awam yang menunjuk perasaan. Hanya dengan memancarkan gelombang tersebut mereka yang berhimpun dan bertindak membaling batu dapat disuraikan dengan lebih efektif dalam jarak yang agak jauh. Penunjuk perasaan mahu tak mahu perlu mengelak dari pancaran ini lantaran kepedihan yang terasa olehnya. Teknologi ini tidak memerlukan begitu ramai anggota tambahan dan disamping penggunaan ADS, Taser juga boleh digunakan untuk menangkap individu-individu yang bertindak ganas dalam perhimpunan tersebut.

Sememangnya kemajuan teknologi banyak membawa kebaikan, walaupun ia sejenis senjata namun sekiranya senjata itu bukan bertujuan untuk membunuh atau mencederakan. Namun peranannya untuk menawan musuh hidup-hidup kemudian dibicarakan di mahkamah untuk mendapat keadilan yang setimpal kenapa dia berbuat demikian. Sebab kesalahan manusia tidak semuanya kerana niatnya tapi disebabkan kejahilannya. Kejahilan itulah perlu diperbetulkan supaya mereka faham bahawa penentangan mereka adalah salah dan tidak berdasarkan pengetahuan, tapi atas dasar dendam, benci, marah dan dihasut oleh pemimpin mereka.

Lihat sajalah dalam sejarah Islam di zaman Rasulullah, walaupun sebelum syaidina Umar al-Khattab memeluk Islam penentangannya terhadap Islam dan baginda Rasulullah sangat kuat sehingga Umar sanggup bergolok-bergadai hendak membunuh baginda. Namun, setelah Syaidina Umar sendiri menyerah diri kepada Rasulullah, beliau tidak dihukum atas perbuatannya yang terdahulu yang banyak membunuh dan menyakiti umat Islam. Syaidina Umar diberi peluang untuk membela dirinya dengan menjadi seorang Islam yang banyak berjasa kepada perkembangan empayar Islam dan kemajuan umat Islam.

Seharusnya pada hari ini, tidak perlulah umat Islam bersikap benci dan membalas dendam terhadap orang barat yang memusuhi Islam. Sehingga sanggup berani mati meletupkan diri dan berjuang mengangkat senjata untuk membunuh mereka sebagai balasan kerana membunuh umat Islam lain. Tidak dinafikan bahawa umat Islam ini tak berdaya hendak pertahankan dirinya dari dianiaya. Segala kesalahan dan dosa akan tertanggung oleh para pemimpin dan ilmuan dari kalangan umat Islam yang mampu. Pemimpin Islam tidak menyokong usaha kemajuan umat Islam dan para ilmuan Islam hari ini hanya mementingkan keuntungan kebendaan wang dan harta benda peribadi saja dari berusaha hendak menjadi pakar teknologi dan pencipta teknologi baru untuk kepantingan umat Islam sejagat.

Namun, pada akhirnya juga yang akan dipersalahkan dan dipersoalkan secara bertubi-tubi dihadapan Allah di padang Mahsyar kelak ialah para pemimpin Islam. Kerana ditangan mereka segala kuasa untuk mentadbir, mengurus dan mengumpul kekayaan negara dan menggalakkan kemajuan bangsa dan umat Islam menerusi kekayaan itu. Orang awam yang berani mati dan berjuang secara individu dan kumpulan yang digelar pengganas pastinya akan disoal di akhirat kelak kenapa mereka berbuat demikian. Tentu sekali mereka akan menyalahkan kepimpinan umat Islam yang tidak berbuat apa-apa untuk membela dan memajukan mereka dengan ilmu pengetahuan dan kemahiran.

Peringatan kepada mereka yang memimpin negara, sesungguhnya beban yang anda pikul sangat berat dan sekiranya umat Islam tersiksa dan tertindas dibawah kepimpinan anda, pastinya orang awam akan menjadi saksi kepada kesalahan anda dalam memimpin negara dan umat Islam kerana tidak mampu membawa kemajuan dan memartabatkan maruah umat Islam dengan kekuatan dan ilmu pengetahuan yang mampu menggentarkan musuh.

Tiada ulasan: