Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 21 Mac 2008

F-22 Raptor



Pesawat Pejuang Utama Amerika 2010

Menjelang 2010 USAF akan menggantikan kesemua pesawat utama pelbagai fungsi mereka sekarang dari jenis F-15 Eagle, F-16 Falcon, F-18 Hornet dan F-18 Super Hornet dengan pesawat generasi baru yang lebih canggih dan dapat menyesuaikan dengan kemajuan teknologi pesawat pejuang pencabar utamanya dari Russia.

Mengambil iktibar dari pengalaman lalu, pakar teknologi persenjataan Amerika telah membuat kajian tentang kelemahan teknologi pesawat mereka dan kelebihan teknologi pesawat dan anti-pesawat Russia dan negara sekutu terdekatnya China. Kelemahan sebelum ini ialah mudah dikesan radar dan menjadi sasaran mudah kepada peluru berpandu anti-pesawat Russia dan China. Sementara itu, Russia turut memiliki pesawat yang dapat menandingi kehebatan dan kelincahan F-15,F-16 dan F-18 USAF iaitu Sukhoi SU-27 dan SU-30. Bermakna, sekiranya berlakunya pertembungan di udara akan berlaku pertempuran yang sengit dan dikatakan pesawat Russia lebih hebat dalam pertempuran 'dogfigth' ini.

Justeru itulah, dengan ilmu pengetahuan yang sentiasa berkembang di bumi Amerika dengan sokongan kepimpinan mereka dalam kemajuan teknologi maka hanya dalam tempoh tidak sampai 20 tahun saja jurutera dan saintis Amerika berjaya mencipta teknologi 'stealth', teknologi yang menyebabkan pesawat tidak dapat dikesan radar. Percubaan pertama teknologi ini digunakan pada pesawat F-117 Black Hawk dan bagi menyokong ketidakstabilan pesawat ianya dikawal oleh komputer menerusi teknologi yang dipanggil sebagai 'Fly by wire'.

F-22 Raptor adalah kombinasi lengkap kemajuan teknologi pesawat terdahulu milik Amerika dan mengambil teknologi yang terdapat pada pesawat Russia. Ini bermakna, F-22 akan mudah memasuki kawasan wilayah musuhnya tanpa dapat dikesan radar peluru berpandu anti-pesawat Russia dan mampu untuk mengalahkan SU-27 dan SU-30 jika pertempuran udara tidak dapat dielakkan. Bahkan semasa dalam pertempuran, radar pesawat Russia takkan dapat berfungsi dengan baik ketika membidik F-22 dan pastinya adegan kejar-mengejar akan berlaku dan kelebihan menjadi milik F-22.

Jika begitulah situasinya, SU-30MKM milik negara kita akan menjadi ketinggalan zaman dalam tempoh 10 tahun akan datang kerana teknologi kini kian berkembang dan begitu cepat sekali berubah. Kalau negara kita tidak bersungguh-sungguh melahirkan saintis dan jurutera dalam bidang ini secara ikhlas dan jujur, amat sukar untuk kita menyesuaikan diri dengan perkembangan semasa. Mengharapkan pembelian teknologi tersebut dari negara luar bukanlah satu pendekatan yang bijak untuk jangka masa panjang kerana kemampuan kewangan negara yang terbatas.

Namun begitu, janganlah kita berfikiran bahawa kebijakan hanya diukur melalui kepandaian mencipta teknologi. Kebijakan juga boleh diukur melalui pengaturan strategi yang berkesan dalam menghadapi keupyaan musuh yang kuat dan lengkap bersenjata canggih. Sungguhpun kita tidak ada kelebihan dari segi kemajuan teknologi, sekiranya kita ada kelebihan strategi dan bijak memanipulasikan keadaan dengan berkesan pastinya kita walaupun tak dapat mengalahkan musuh namun mampu menghalau mereka keluar dari tanah air kita.

Situasi ini pernah berlaku ketika zaman mula-mula Rasulullah menyebarkan Islam. Pada waktu itu, tentera Islam tidak ramai dan tidak mempunyai persenjataan yang lengkap dan moden berbanding tentera bersekutu Quraisy dan kerajaan Rom. Namun mampu menewaskan Quraisy dan menghalau keluar Rom dari wilayah Arab. Hanya selepas umat Islam semakin maju dan ilmu pengetahuan semakin berkembang terutama di zaman syaidina Umar, umat Islam berjaya menewaskan tentera Rom dan melebarkan pengaruh penyebaran Islam sehingga ke selatan Eropah.

Memadailah hari ini jika kita belum mampu menguasai dan membina sendiri teknologi moden yang canggih, kita mesti mampu menyusun strategi bukan saja dalam aturgerak ketenteraan dalam peperangan konvensional tapi juga dalam usaha melebarkan pengaruh bagi menyatupadukan negara bangsa yang merasa tertindas dan diancam oleh kuasa besar Amerika dan Eropah. Jika kedua-dua kebijaksanaan ini kita tiada, tunggu sajalah musuh akan menyelinap masuk memecahbelahkan perpaduan umat dan kemudian menyerang secara besar-besaran bermula dengan fitnah untuk masuk campur ke dalam hal ehwal dan politik negara.

Kita cukup bimbang setelah ketiadaan kepimpinan seperti Tun Dr. Mahathir yang mampu menyatupadukan dalam negara dan negara-negara kecil yang lain di arena antarabangsa. Beliau juga telah memulakan usaha untuk mempertingkatkan perkembangan ilmu melalui teknologi maklumat dan menunjukkan kepada dunia akan kehebatan dan kemampuan negara dan rakyat Malaysia melalui strategi pembangunan yang berkesan dan usaha menaikkan semangat rakyat. Disamping kelantangannya mempersoal tindak tanduk kuasa besar dan mencabar mereka menjadikan negara kita dahulunya digeruni biarpun tidak memiliki kecanggihan teknologi tentera.

Malang sekali, hari ini kebijaksanaan itu semakin pudar dan dikhuatiri akan lenyap bilamana kepimpinan negara diterajui oleh orang yang lemah dan dikuasai oleh orang yang berperangai buruk dan jahat. Akibatnya, perpaduan kita semakin lemah dan jika tidak ditangani dengan bijaksana boleh menimbulkan perpecahan. Sesuatu yang amat ditunggu-tunggu oleh penjajah dan kuasa besar untuk masuk campur, kalau tidak secara langsung mungkin melalui bonekanya. Pemimpin negara kita hari ini bukan tidak pernah belajar sejarah, tapi tak mau tau mengenainya sehinggakan dia tak tau bahawa musuh sentiasa mengintai peluang untuk mencari ruang kelemahan kita.

Tiada ulasan: