Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 20 Mac 2008

Lindungi Maklumat Rahsia

Saya ingin berkongsi tentang satu freeware yang sangat berguna sekali untuk kerahsiaan maklumat apa saja yang anda fikirkan tidak boleh digunakan atau dibuka oleh mereka yang tak dikenali atau yang tak minta izin terlebih dahulu dari anda. Maklumat-maklumat ini sama ada dalam bentuk words, powerpoints, excel, picture, video, grafik atau apa jua formatnya boleh dikunci bagi memelihara kerahsiaannya agar tidak jatuh ke pengetahuan orang yang cuba hendak menganiaya kita.


Folder Encryption adalah satu freeware yang boleh menghimpunkan apa jua bentuk dan format maklumat. Ianya boleh digunakan pada apa jua hardware sama ada pada hard disk computer anda, thumd drives atau handy drives, cd-r atau cd-rw, floppy disc atau apa saja perkakas simpanan anda termasuk yang digunakan pada telefon pintar, pda atau kamera digital anda. Setelah anda download freeware tersebut, anda boleh copy saja ke tempat simpanan yang lain selagi ia belum dikunci dengan password. Anda atau sesiapa saja tak akan dapat copy folder tersebut sehingga ia dibuka passwordnya. Hanya setelah dibuka barulah ia dapat di copy kemudian boleh tukar atau rename tajuknya mengikut kesesuaian jenis maklumat yang anda hendak rahsiakan. Folder ini juga boleh dibuka dan digunakan pada mana-mana komputer.


Freeware ini sangat berguna sekali digunakan pada thumb drives sebab kadang-kadang disebabkan kecuaian kita, ia tercicir atau hilang sehingga terjumpa oleh orang lain. Sekira di dalamnya mengandungi maklumat-maklumat penting dan rahsia, pastinya ia boleh menggugat kepentingan dan hak privasi kita sekiranya ia disalahguna oleh orang lain. Begitu juga kadang-kadang computer peribadi kita atau computer dirumah kita dipinjam dan digunakan oleh orang lain, kawan-kawan, sanak-saudara, anak buah dan anak-anak kita. Jika kita tidak menyimpan maklumat-maklumat penting dan rahsia itu pasti mereka akan terjumpa atau terbuka folder yang tak dilindungi tersebut.


Justeru itu, kepada pembaca sekalian saya syorkan freeware tersebut untuk digunakan bagi kebaikan dan kepentingan hak peribadi dari mudah diceroboh dan diketahui oleh orang-orang yang tak dikenali maupun orang-orang yang dikenali. Kerana sebelum membuka folder tersebut mestilah meminta izin atau melalui kita terlebih dahulu. Selamat mencuba.


Freeware ini boleh di download dengan klik link berikut :
Folder Encryption

Tiada ulasan: