Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 8 Februari 2008

Berjaya Kerana 'Tuli'

ORANG-ORANG YANG BEROLEH KEJAYAAN KERANA’TULI’.

Sikap tuli tidak selamanya buruk. Orang-orang yang berjaya bahkan percaya bahawa tuli itu baik. Dengan sikap TULI atau ‘tutup telinga’, mereka mampu menepis berbagai pengaruh, omongan, bisikan dan tentangan dari luar yang bakal melemahkan semangat. Kerana itulah mereka tetap di atas landasan yang benar, tanpa sedikit pun terlempar dari jalur menuju kejayaan. Banyak contoh orang yang sukses kerana ‘tuli’. Mereka hidup di zaman berbeza namun punya prinsip ‘tuli’ yang sama, Beberapa diantaranya adalah :

1. KIYOSAKI
Sekembalinya dari perang Vietnam, Robert Kiyosaki bekerja di Xerox Corporation, sebuah perusahaan multinasional. Pendapatannya pada saat itu sangat besar. Akan tetapi, beberapa tahun kemudian dia keluar dari pekerjaan untuk membangun usaha sendiri. Orang lain menganggapnya gila : “Kamu meninggalkan gaji besar, hanya untuk bisnes yang belum tentu maju.” Begitulah celaan orang, termasuk dari pihak keluarganya sendiri. Tapi Robert bersikap ‘tuli’. Tak peduli, dia berjalan terus. Bahkan berkali-kali jatuh dalam bisnes, dia bangun lagi. Pada usia 30-an, teman-temannya sudah punya jawatan tinggi dan gaji besar di perusahan tempat mereka bekerja. Sementara Robert masih bersusah payah melajukan usaha. Untunglah dia tidak iri hati. “Yang penting saya yakin, inilah jalan kejayaan saya.” Begitu tegas prinsipnya.

Akhirnya, saat teman-temannya masih bekerja di usia setengah abad dan harus bekerja terus seumur hidup agar keperluan tetap terpenuhi, Robert sudah pun ‘bersara’. Di usia 47, dia tak perlu bekerja mencari wang, kerana wang sudah bekerja untuknya melalui bisnes yang berhasil dibangunnya. Sekarang perusahaannya di bidang pendidikan bisnes telah memiliki puluhan ribu siswa di seluruh dunia. Buku-buku mengenai Penanaman modalnya yang terkenal dengan siri ‘Rich Dad Poor Dad’ sudah sejak lama termasuk dalam jajaran buku-buku terlaris di dunia. Ia termasuk manusia kaya yang mempunyai kebebasan waktu dan kewangan di usia menjelang setengah abad.
Akai_pc - 10 tips Kiyosaki untuk menjadi kaya. Klik DISINI

2. BOEING
Sejak kecil, Boeing terpesona pada pesawat terbang. Dia rajin mengikuti berita-berita usaha manusia membuat pesawat terbang. Pada masa itu banyak orang gagal membuat pesawat dan meninggal ketika berusaha untuk terbang. Akan tetapi hal ini tidak mematahkan semangatnya malah Boeing terus bersemangat. Ia bertekad untuk membuat pesawat terbang. Suatu hari dia menyatakan keinginannya ini pada ayahnya. Mendengar keinginan anaknya, si ayah lalu berkata, “Apa kamu sudah gila? Di akhbar-akhbar banyak orang mati gara-gara nekad untuk terbang. Apakah kamu juga ingin mati seperti mereka? Tidak, lebih baik kamu bantu ayah bekerja menebang kayu di hutan, daripada sibuk mengejar impian gila seperti itu.” Tapi Boeing tidak berganjak, meskipun dia menuruti kemahuan ayah untuk bekerja menebang kayu di hutan, namun impiannya membuat pesawat terbang tetap menyala. Dia “tuli” terhadap protes ayahnya. Dia terus mengikuti perkembangan berita tentang penerbangan.

Suatu bari, Boeing membaca pengumuman tentang pertunjukkan pesawat terbang. Dia segera berangkat untuk melihat. Dan dia kagum ketika melihat sebuah pesawat berhasil terbang ke angkasa. Dia lalu mendekati para juruterbang yang bertugas mengoperasikan pesawat itu. Dengan tegas dia menyatakan keinginannya untuk belajar dari mereka. Mendengar keinginan Boeing para juruterbang itu bertanya, “Apa pekerjaanmu”, “Tukang kayu” ujar Boeing. Para juruterbang itu tertawa mengejek, “Mana mungkin seorang tukang kayu boleh menjadi juruterbang, apa lagi membuat pesawat?”. Boeing tak menghirau cemuhan itu. Meskipun mendapat penolakan dari sebilangan juruterbang, dia terus membawa keinginannya untuk belajar mengoperasikan dan membuat pesawat terbang. Día yakin, meskipun hanya seorang tukang kayu. Suatu masa dia bakal menjadi ahli pesawat. Kerana itu dia mendaftar ke sebuah universiti yang menyediakan matapelajaran kuliah penerbangan.

Setelah lulus kuliah, Boeing kembali menjadi tukang kayu dan memajukan bisnes perkayuan milik ayahnya. Ketika bisnes itu berhasil, dia mula mengeluarkan modal untuk membuat pesawat tenbang sendiri. Tentu saja keluarganya menjadi berang, “Kamu membazir wang saja hanya untuk sebuah cita-cita yang mustahil,” ujar mereka. Namun dia membiarkan anjing menggonggong tulang, Boeing tetap berlalu. Día menutup telinga dan bersama seorang rakan kongsi mulailah dia merancang rangka pesawat. Rancangan gagal, mencuba lagi, gagal lagi dan seterusnya selama bertahun-tahun lamanya. Sampai akhirnya rakan kongsinya pun menyerah kalah dan berkata, “Aku akan berhenti dari pekerjaan yang sia-sia ini.” Boeing merasa sedih kerana harus meneruskan percubaannya sendirian. Tanpa teman, tanpa dukungan. Tapi dia terus berusaha, meskipun tekanan dan cemuhan terus datang. Dan dengan segala jerih payah, akhirnya pesawat pertamanya berhasil diterbangkan. Saat itu Boeing baru berusia 35 tahun.

Berkat sikap ‘tuli’nya terhadap cakap-cakap orang, Boeing menjadi ‘raja’ pesawat terbang. Selama lebih dari 100 tahun. Perusahaannya telah berhasil menciptakan berbagai pesawat canggih di dunia. Berbagai model pesawat, baik tempur mahupun komersil sekarang ini kebanyakan adalah hasil rancangan perusahaan yang didirikannya.

3. LEVI STRAUSS
Ibu bapa Levi adalah pasangan suami isteri tukang jahit pakaian. Mereka hidup miskin dan pindah ke daerah perlombongan di San Francisco. Di sana ibu bapa Levi membuka kedai jahit, sementara Levi menjual pakaian hasil jahitan kepada para pekerja lombong. Har pertama berjual, Levi diusir oleh ketua pekerja, dilarang berjualan. Hari berikutnya, dia dibolehkan menjual asalkan mahu memberikan baju-baju secara percuma untuk ketua pekerja itu. Pakaian yang dia jual ternyata laku, terutama seluar, para pekerja rnbong memerlukan banyak seluar untuk bekerja di tempat yang kotor dan keras. Levi
menuai keuntungan lumayan. Dia datang lagi ke kawasan lombong dan berjualan setiap hari.Akan tetapi, beberapa waktu kemudian pekerja lombong di situ ramai-ramai mengeroyoknya. Mereka marah kerana seluar yang dibeli ternyata tidak tahan lama. Mereka menuntut ganti rugi pada Levi. Levi jatuh bankrap. Dia kemudiannya pergi ke tempat yang jauh, menyepi sekaligus mencari ilmu mengenai perkembangan tekstil.

Suatu hari, Levi mendengar seseorang menemui satu bahan yang boleh menjadikan seluar sangat kuat. Dia langsung saja membawakan bahan itu, meminta ibu bapanya menjahitkannya untuk kegunaan para pekerja lombong. Beberapa waktu kemudian, para pekerja lombong datang beramai-ramai menemui Levi . Levi ketakutan dan hendak lari. Namun tanpa diduga, kali ini para buruh itu bukannya hendak menyerbu Levi, sebaliknya hendak memborong seluar yang dijualnya. Para pekerja lombong itu mencerita bahawa seorang teman mereka telah jatuh di tebing, namun selamat kerana seluarnya terkait di tebing tanpa terkoyak sama sekali. Sejak itulah, Levi menjadi terkenal sebagai peniaga ‘seluar tahan lasak’. Levi belum puas hati. Dia ingin seluar buatannya ‘popular’ ke seluruh dunia. Dia tidak merasa puas kalau penemuannya hanya terkenal dikalangan para pekerja lombong saja. “Jangan nak berangan-angan,” ujar teman-temannya. “Siapa yang akan sudi memakai seluar yang dipakai oleh pekerja lombong.”

Tapi dengan ke’tuli’annya, Levi giat mempromosikan jenamanya. Dan setelah dipakai dalam sebuah filem koboi, seluar berjenama ‘Levi’ menjadi trend di kalangan remaja Amerika. Mereka menyebutnya ‘blue jeans’ dengan ‘Levi’ sebagai pelopornya. Orang sering menyebut blue jeans sebagal Levi’s. Saat ini blue jeans telah dipakai oleh jutaan orang di dunia.

4. AL-KHAWARIZMI
Dia seorang ilmuwan muslim yang terkenal. Dunia ilmu pengetahuan menyebutnya sebagai bapa Algoritma. Memang, Al-Khawarizmi adalah pencipta teori algorism, algoritma atau logaritma, yang hingga saat ini masih menjadi cabang ilmu matematik yang sangat penting. Tidak banyak yang tahu kalau dia adalah pencipta peta dunia dan ‘bola dunia’ (globe). Pada saat raja Iraq menyatakan dan menganggapnya sebagai sesuatu yang lucu : “Mana mungkin dunia yang luas ini boleh diwakili hanya oleh gambar dalam selembar kertas dan sebuah bola?”. Tapi sebagai ilmuwan, Al-Khawarizmi tidak menganggap itu mustahil. Dia menyanggupi cabaran raja. Para ilmuwan lain mengejek dan menentangnya, “Cuba saja kalau kamu boleh!”. Ternyata Al-Khawarizmi boleh. Walaupun harus berjuang keras, berfikir, bekerja, sekaligus menutup telinga dari cemuhan kawan-kawannya, dia berhasil membuat peta dunia dan bola dunia. Raja pun sangat senang dan menyebut Al-Khawarizmi sebagai ilmuwan besar dunia Islam.

5. HONDA
Anda kenal Honda? Tentu saja. Seluruh dunia mengenalinya. Bila pun kita mendengar kata ‘motorsikal’ fikiran langsung tertuju pada Honda. Walaupun jenama Honda tak terbatas pada motorsikal, tapi imej yang diciptakannya telah menempel demikian kuat di alam bawah sedar masyarakat umum. Siapa orang yang telah berhasil menciptakan jenama sehebat itu? Nama penuhnya Soichiro Honda. Dia lahir di Jepun dan beberapa tahun dalam hidupnya dikenal sebagai ‘orang tua yang kerjanya main-main’. Soichiro memang senang bermain-main dengan kenderaan. Dan mulai dengan basikal hingga kereta lumba. Dia pernah dua kali hampir kehilangan nyawa gara-gara kecelakaan dalam lumba kereta. Sebabnya, kereta yang digunanya untuk berlumba adalah hasil rekaan sendiri. Dia membuat bahagian-bahagian keretanya sendiri dan menjadikannya model-model kenderaan yang pada masa itu dianggap sebagai suatu ‘kebodohan’.

Soichiro dengan susah payah membina kilang untuk memasang kereta jenamanya. Tapi kemudian gugurnya bom atom di Hiroshima dan Nagasaki menghancurkan harapannya. Dia harus mulai lagi dari awal. Pada usia makin meningkat, dia jatuh miskin dan meminjam wang dari ayahnya untuk memulakan semula usahanya. Suatu hari Soichiro mempunyai idea untuk membuat motorsikal. Pada masa it, motorsikal belum dikenali di Jepun. Kebanyakan orang menyangka ia sebagai basikal. Namun ketika ‘basikal’ itu menderum-derum bergerak laju, barulah orang ramai sedar bahawa Soichiro bukanlah ‘Si tua yang masih main-main’ seperti anggapan mereka selama ini. Semenjak itu perusahaan Honda berkembang pesat. Lihat saja, di bandar-bandar besar lautan motorsikal Honda setiap hari memenuhi jalanan dan membuat jalan raya sesak. Dengan sikap ‘tuli’nya akan cemuhan orang, Honda tidak saja berhasil mengeluarkan motorsikal yang dikenal lasak dan stabil dari segi harga. Namun mampu membuat berbagai kereta cantik dan kereta lumba yang merajai berbagai kejuaraan Formula 1.

Kesimpulannya, masih banyak orang-orang berjaya memilih sikap ‘tuli’ dalam mencapai kejayaan mereka. Bahkan Rasulullah saw sendiri memberi contoh kebaikan sikap ‘tuli’ yang bertempat ini. Ketika baginda menyebarkan Islam di Jazirah Arab, orang musyrik mengolok-oloknya, rnenuduhnya ‘gila’, meludahinya, melemparinya dengan batu, bahkan mengancam keselamatannya dengan pedang dan pakatan jahat. Tetapi baginda Rasulullah saw tidak peduli. Menutup telinga dan terus saja berdakwah, menegakkan syariat Islam, menumbangkan kejahatan. Berkat pertolongan Allah swt baginda mencapai kejayaan gemilang. Islam tidak hanya tegak pada masa baginda, namun terus hidup dan berkembang di serata dunia, hinggalah ke akhir zaman kelak.

Tiada ulasan: