Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 1 Februari 2008

Tentang Jerman & Jepun

Ada sesuatu yang baik untuk saya ceritakan tentang dua negara ini, tatkala sejarah moden negara kita dicatatkan seawal kurun ke-14 kita mungkin tidak mengetahui lanjut akan kisah sejarah dua negara ini pada kurun yang sama dengan catatan sejarah negara kita. Apa yang kita tahu hanyalah kisah samurai Jepun dan kisah barbarian di zaman gelap eropah. Ketika itu kedua-dua bangsa di negara ini saling bermusuhan dan berebut wilayah bagi menunjukkan kekuasaan puak masing-masing.

Negara kita lebih awal menerima ajaran Islam dan sepatutnya negara kita lebih maju lagi dari negara Jerman dan Jepun. Bermakna kita sudah pun membaca ayat al-Quran surah Iqrak yakni ‘Bacalah dengan nama Allah’, ketika itu sudah ramai ulama-ulama tempatan mahupun ulama arab yang bermastautin di negara ini untuk dijadi rujukan dan panduan. Negara kita juga pernah berperang dengan penjajah Portugis dan Belanda serta penakluk British dan Jepun oleh pahlawan-pahlawannya seperti Tok Janggut, Dato Bahaman, Rentap, Mat Salleh dan yang lain-lain lagi. Negara kita sudah banyak juga pengalaman yang perit sama seperti Jerman dan Jepun.

Bezanya Jerman dan Jepun pernah jadi negara penakluk dan cuba untuk menjajah negara lain. Mengapa mereka bertindak demikian? Kerana mereka sudah maju hasil dari ilmu pengetahuan yang dimiliki oleh mereka. Jerman dalam sejarah modennya memiliki kemajuan hasil daripada peranan yang dimainkan oleh golongan Yahudi. Kita sedia maklum bahawa orang Yahudi ini sejak dari sejarah nabi dan rasul dahulu memang sudah bijak dan pandai disebabkan banyak pengajaran dan kitab-kitab ilmu yang diperturunkan oleh Allah melalui nabi-nabi mereka. Kemudian ia diwarisi oleh generasi-generasi keturunan mereka seterusnya sehinggalah ke hari ini. Lantaran itulah dalam sejarah Jerman, Hitler pernah dicatatkan membunuh lebih 6 juta orang Yahudi kerana ilmu dan pengaruh mereka yang sangat kuat dalam masyarakat eropah. Dengan pengaruh dan ilmu dari Yahudi inilah maka orang-orang Jerman pun mendapat pendidikan ilmu pengetahuan yang boleh membawa mereka kepada kemajuan yang lebih pantas dan luar biasa dari bangsa-bangsa lain di negara eropah lain.

Jepun pula memperoleh ilmu pengetahuan melalui pembelajaran dan pemindahan teknologi dari negara barat terutama sekali menerusi Jerman. Jika kita pernah belajar sejarah Asia maka kita akan temui sejarah moden Jepun menerusi pembaharuan Meiji pada kurun ke-19. Lantaran itulah Jepun juga semakin pantas maju seiring dengan Jerman dalam aktiviti industri dan ilmu pembinaan teknologi mereka. Mungkin kerana sikap tamak oleh kepimpinan mereka maka kedua-dua negara ini terjebak ke dalam kancah peperangan yang mengorbankan banyak nyawa mereka yang tak berdosa. Namun, kedua-dua negara ini bukanlah pemula kepada peperangan kerana lama sebelum itu negara Belanda, Britain, Portugis dan Peranchis telah pun memulakan kempen penaklukan dan penjajahan ke atas wilayah lain dan berperang dengan penduduk tempatan. Tidak terkecuali negara kita ketika zaman kesultanan Melaka yang berperang dengan tentera laut Portugis. Tapi, disebabkan negara Jerman dan Jepun ini mencapai kemajuan teknologi yang pantas terutama sekali jentera perang yang mengatasi keupayaan negara lain, maka kedua-dua negara ini pun tidak mahu terkecuali dalam usaha penaklukan dan penjajahan yang dilakukan oleh negara-negara eropah lain. Malang menimpa bagi negara eropah lain, Jerman sangat digeruni dan ditakuti berikutan kemampuan dan kekuatan mereka meningkat secara mendadak dan begitu juga Jepun di sebelah timur.

Sesuatu yang luar biasa bagi sebuah negara yang tidak menonjol boleh mengalahkan negara eropah lain dan menakluk tanah jajahan British di Asia Timur Jauh dan Asia Tenggara dalam tempoh tidak sampai 30 tahun. Sedangkan negara seperti Britain mengambil masa berkurun-kurun untuk menjajah negara lain yang lemah tidak berkeupayaan. Ketika Jerman sedang ‘mengganas’ di eropah, Jepun pula ‘mengganas’ di timur dan ini membimbangkan Britain kerana diserang bertubi-tubi oleh Jerman dari jarak jauh menggunakan teknologi senjata barunya yang belum dimiliki oleh Britain iaitu peluru berpandu roket, sementara Jepun pula telah memiliki armada tentera laut yang semakin kuat untuk memusnah kapal perang Britain di timur kemudian merampas tanah jajahannya. Britain bernasib baik kerana wilayahnya tidak berada di tanah besar eropah dan dipisahkan oleh selat Inggeris. Jika tidak, sudah pasti Britain akan digempur oleh tentera darat Jerman sebagaimana mereka telah menggempur dengan teruknya negara eropah lain dalam tempoh yang singkat.

Kebimbangan inilah yang menyebabkan semua negara eropah kebingungan dan sanggup bersatu menjadi negara bersekutu setelah sekian lama bersaing mendapatkan wilayah jajahan di luar eropah. Kini mereka terpaksa berhadapan dengan penakluk dan penjajah baru yang akan menjajah negara mereka di wilayah mereka sendiri di eropah. Seluruh negara eropah lain hampir lumpuh dan Britain pula berhempas pulas mempertahankan tanah air mereka dari ditawan oleh Jerman. Lalu Britain terlepas pandang akan kemunculan Jepun di timur yang merampas tanah jajahannya. Lantas, hanya satu jalan saja yang boleh diusahakan untuk menentang Jerman dan Jepun iaitu meminta campurtangan Amerika Syarikat untuk bersama-sama Britain menghadapi musuh mereka yang semakin kuat.

Pada mulanya Amerika Syarikat tidak mahu campurtangan dengan peperangan ini tetapi apabila Jepun berkeupayaan menyeberangi lautan Pasifik dan menyerang Pearl Harbour maka Amerika tersentak dan melihat ini satu ancaman masa depan yang boleh menggugat kedudukan mereka dan wilayah mereka. Mengetahui akan kerjasama antara Jepun dan Jerman melalui pakatan Axis maka Amerika Syarikat terpaksa bersetuju untuk bekerjasama dengan Britain. Begitu juga Kanada yang berjiran dengan Amerika bersetuju untuk bekerjasama membentuk satu pakatan tentera bersekutu bagi menghadapi ancaman Jerman di eropah dan Jepun di rantau Pasifik. Maka itulah, dengan kekuatan baru yang datang dari luar Britain bersama-sama sekutunya berjaya mengekang kemaraan Jerman. Rusia yang pada mulanya menjadi sekutu Jerman, di saat-saat akhir Perang Dunia Ke-2 menjadi sekutu pasukan bersekutu setelah Jerman berpaling tadah dan mengkhianati perjanjian untuk tidak melancarkan serangan di sempadan masing-masing. Sikap tamak dan rakus Hitler memaksanya untuk menawan Moscow dan cuba menawan Rusia hingga ke wilayah Siberia di timur.

Sedikit demi sedikit Jerman semakin lumpuh dan lemah akibat asakan pasukan bersekutu, 4 lawan 1 di eropah adalah satu peperangan yang tidak seimbang. Tetapi dengan kemajuan teknologi dan kepakaran saintis Jerman mereka masih dapat bertahan untuk seikit masa lagi. Kereta kebal ‘Tiger’ lebih hebat dari kereta kebal tentera bersekutu, peluru berpandu roket membolehkan Jerman menyerang pusat ketenteraan bersekutu di Britain, pesawat pejuang Jerman pula lebih tangkas dari keupayaan pesawat Amerika. Sementara itu, Jerman sedang membangun keupayaan teknologi pesawat jet dan mempertingkatkan lagi kemampuan peluru berpandu roket mereka. Namun, akibat kemerosotan ekonomi dan sumber kewangan yang semakin terhad serta sekatan sumber bahan mentah maka usaha pembangunan dan kemajuan teknologi itu tidak dapat dilaksanakan.

Menyedari akan tertewasnya Jerman di tangan tentera bersekutu, saintis Jerman yang tidak mahu rahsia teknologi baru mereka jatuh ke tangan mana-mana negara bersekutu telah membawa keluar rahsia itu ke Jepun. Ini kerana Jepun merupakan satu-satunya sekutu yang boleh dipercayai dan di harap. Malang juga menimpa Jepun selepas itu apabila tewas di tangan pasukan bersekutu. Setelah perang dunia berakhir barulah rahsia antara Jerman dan Jepun diketahui apabila prototaip awal pesawat Jet yang menggunakan teknologi Jerman ditemui di lokasi rahsia pembangunan teknologi Jepun.

Mengapa Amerika Syarikat maju dalam aspek ketenteraan seperti yang kita lihat hari ini? Kerana Amerika Syarikat telah membawa balik saintis Jerman ke Amerika Syarikat dan memberi tauliah kerakyatan Amerika Syarikat kepada mereka. Maka banyaklah pengetahuan-pengetahuan baru yang mereka perolehi dari saintis ini dan mereka banyak menyumbang kepada pembangunan dan kemajuan teknologi ketenteraan dan angkasa lepas kepada Amerika Syarikat. Rahsia teknologi pesawat jet dari Jepun pula telah dibawa balik oleh Amerika Syarikat untuk dikaji dan diselidiki. Saintis-saintis Jerman dan rahsia teknologi Jerman dan Jepun bukan saja jatuh di tangan Amerika Syarikat dan Britain, tetapi juga telah jatuh ke tangan Rusia. Rusia tidak begitu baik hubungannya dengan Amerika Syarikat dan Britain kerana perbezaan ideology dan selepas perang dunia ke-2 kedua-dua pihak bersaing memajukan teknologi ketenteraan masing-masing.

Apa yang hendak saya bangkitkan dari kisah sejarah ini ialah ketekunan bangsa Jerman dan Jepun menuntut ilmu untuk memajukan negara mereka sehinggakan ia disalahguna oleh pemimpin yang tamak dan rakus untuk kepentingan sendiri. Jepun misalnya lebih lewat maju dari negara eropah tetapi mendahului kebanyakan negara eropah di akhir kurun ke-19 dan awal kurun ke-20. Sehingga hari ini pun Jepun adalah antara negara yang paling maju dan pesat kemajuan ekonominya. Mengapa negara kita tidak seperti negara Jerman dan Jepun, bukanlah hendak menjadi negara penakluk dan penjajah seperti mereka tetapi dari segi kebangkitan mereka untuk mencapai kemajuan yang sangat singkat setelah ditekan dan berada dalam tekanan. Negara kita tidak berada dalam tekanan sehebat kedua-dua negara ini. Jerman dikenakan sekatan selepas perang dunia pertama dan Jepun disekat kemajuan dalam industri ketenteraan.

Siapa tak kenal Merchedes Benz, Philips, Sony, Toyota, Honda yang merupakan jenama-jenama industri otomobil dan elektronik yang terkenal di seluruh dunia. Sungguhpun tidak lagi bangkit dalam industri ketenteraan tetapi mereka bangkit dalam bentuk industri yang lain yang turut memberi keuntungan kepada mereka dari aspek ekonomi dan memperkuatkan kedudukan mereka untuk memajukan lagi negara mereka sebagai sebuah negara yang jika dilepaskan dari sekatan akan mampu bangkit semula sebagai sebuah kuasa ketenteraan dalam masa yang singkat. Ini kerana mereka mempunyai kepakaran dan keupayaan ilmu pengetahuan dan yang paling penting sekali adalah semangat juang yang kental dan sikap berdisiplin yang tinggi. Bangsa Jerman mempunyai disiplin yang tinggi hingga ke hari ini, begitu juga Jepun merupakan bangsa yang rajin dan tekun.

Jikalaulah bangsa kita, bangsa Malaysia terutama bangsa Melayu khususnya mempunyai sikap seperti ini, sudah tentu kita mampu lebih maju lagi dari mereka kerana sejarah negara kita tidaklah begitu teruk seperti yang dialami oleh kedua-dua negara tersebut yang pernah terlibat dengan perang besar dan perang antara puak merebut wilayah. Seharusnya kita mengambil peluang yang aman untuk menuntut ilmu dan menggunakan ruang kebebasan yang luas untuk memajukan diri. Semasa di era penjajahan British dahulu, mereka tidaklah sekejam Jerman dan Jepun. Sekiranya masa itu kita ada kemampuan ilmu pengetahuan kita boleh bekerjasama dengan British lebih awal dan tidak perlu mendapat kemerdekaan dari British kerana kita sudahpun ada kerajaan kesultanan di setiap negeri masing-masing. Tapi ketika itu kita hanya ada keris dan tombak untuk melawan senjata api dan meriam tentera British, Portugis dan Belanda yang dilengkapi baju besi.

Kita boleh bandingkan antara negara kita dengan Siam (nama lama Thailand). Keupayaan senjata silam mereka lebih kurang sama dengan kita tetapi disebabkan kalangan Raja mereka mendapat pendidikan barat maka mereka tahu bagaimana hendak menghadapi sikap dan sifat bangsa eropah ini. Bahkan Jepun sewaktu menakluk Asia Tenggara pun menghormati Siam kerana sepanjang 600 tahun negara kita dijajah Siam langsung tak pernah dijajah walaupun mungkin ada yang menganggap minda orang siap telah dijajah. Apa kurangnya dengan kita sekarang ini, walaupun sudah merdeka tetapi minda masih lagi dijajah kerana mengharapkan apa saja yang datang dari luar tanpa kita berusaha sendiri untuk memajukan negara dengan keupayaan teknologi dan usaha sendiri.

Sebenarnya sudah ada usaha ke arah itu dan ianya telah diperhebatkan lagi oleh Tun Dr. Mahathir semasa pemerintahannya. Beliau menggalakkan kemajuan dan pembangunan yang pantas menggunakan teknologi luar supaya kita dapat mempelajarinya dan memindahkan sedikit demi sedikit teknologi yang datang dari negara maju. Usaha ini telah pun dilakukan oleh Jepun sekurun lebih awal dari kita dan kerana itulah Tun memperkenalkan dasar Pandang Ke Timur supaya kita dapat mencontohi budaya tekun bangsa Jepun yang mampu bangkit dari kemusnahan ledakan bom atom. Seharusnya kita perlu mempunyai pemimpin seperti ini sampai bila-bila supaya kita sentiasa diberi kesedaran, diberi tekanan untuk terus maju dan berupaya untuk berfikir dengan lebih kritikal, seterusnya menjadi kreatif untuk melakukan sesuatu yang luar biasa.

Kita tidak mahu pemimpin yang lembik dan lembab kerana kebanyakan negara maju mencapai kemajuan hasil dari kepimpinan yang agak keras. Bukanlah sekeras seperti Jerman dan Jepun dahulu tetapi sekurang-kurangnya perlu ada pemimpin yang tegas dan bersungguh-sungguh mengusahakan kemajuan yang boleh memartabatkan dan memperkuatkan lagi disiplin rakyat menerusi sikap dan sifat yang kental. Jangan pula hanya bercakap saja dan berceramah ke sana ke mari tetapi yang lebih penting adalah perlu diusahakan secara bersungguh-sungguh memperbaiki sebarang kelemahan yang ada.

Tiada ulasan: