Custom Search

Reviews Directory

Selasa, 19 Februari 2008

Sejarah Peperangan

PERANG DEMI PERANG, SAMPAI BILA?

Peperangan sudah mempunyai sejarah yang panjang namun peperangan moden belum menjangkau usia seabad. Sepanjang tempoh itu, manusia moden yang kononnya bencikan peperangan terus tidak dapat mengelakkan diri daripada berseteru dan akhirnya berperang dan saling berbunuhan. Perang Dunia Pertama diikuti dengan Perang Dunia Kedua dan kini seluruh dunia menunggu Perang Dunia Ketiga. Dapatkah peperangan global yang ketiga ini dielakkan?

Perang Dunia Pertama (1914-1918)
Perang Dunia Kedua yang meletus pada awal bulan Ogos 1914 merupakan peperangan yang melibatkan negara Eropah. Namun, Afrika dan Asia turut dilibatkan apabila wilayah ini menjadi rebutan negara Eropah untuk dijadikan tanah jajahan. Tanah jajahan Perancis seperti Algeria dan Vietnam turut dilibatkan bagi membekalkan anggota tentera, sementara di Tanah Melayu dan Myanmar kutipan derma perang dilakukan dengan giatnya daripada rakyat peribumi bagi membantu Britain. Kemasukan Amerika Syarikat secara ketenteraan pada tahun 1917 di pihak Britain - Perancis, memastikan tentera Jerman dan sekutuaya dapat ditewaskan.

Peperangan ini ditamatkan selepas tahun 1919 oleh beberapa perjanjian yang dibuat berasingan oleh pihak yang menang dengan pihak yang kalah. Perjanjian Versailles yang ditandatangani pada bulan Septembar 1919 di antara pihak yang menang dengan Jerman merupakan yang terpenting kerana kesanya kepada sejarah Eropah berikutnya.

Perang Dunia Pertama banyak meninggalkan kesan sosial. Berjuta-juta askar dan orang awam terkorban, banyak harta benda musnah dan negara-negara yang terlibat mengalami kerugian besar. Kemiskinan di Eropah turut berleluasa. Negara-negara yang terlibat banyak mengeluarkan belanja untuk membiayai kos peperangan. Inflasi dan pengangguran juga berlaku di Eropah. Negara-negara Eropah kehilangan pasaran perdagangan kepada Amerika Syarikat dan Jepun.

Dari segi nyawa manusia, peperangan ini telah menyebabkan hampir 8.5 juta tentera dan 12.5 juta orang awam terkorban. Dari segi harta benda pula, peperangan ini mengakibatkan kemusnahan yang bernilai hampir AS$36 760 juta.

Perang Dunia Kedua (1939-1945)
Perang Dunia Kedua berlaku lebih kurang 20 tahun selepas tamataya Perang Dunia Pertama dan berlanjutan selama tujuh tahun. Perang ini bermula di Eropah dan merebak ke negara negara Asia. Kuasa-kuasa yang terlibat dalam Perang Dunia Kedua ialah Kuasa Paksi dan Kuasa Bersekutu.

Perang Dunia Kedua meletus kerana beberapa sebab yang berkaitan dengan Perang Dunia Pertama. Kelemahan Perjanjian Versailles 1919 yang ditandatangani negara-negara kalah untuk menamatkan Perang Dunia Pertama dianggap penyebab peperangan tersebut dan mereka mesti membayar denda. Jerman menganggap perjanjian ini tidak adil kerana mereka dipaksa membayar pampasan perang yang tinggi. Jerman juga kehilangan tanah jajahannya kepada Perancis dan Poland. Perancis menduduki wilayah Saar yang kaya dengan arang hatu. Wilayah Rhineland di antara Jerman dengan Perancis dijadikan zon bebas tentera. Jerman dilarang menempatkan tenteranya di wilayah tersebut. Angkatan tentera laut dan udara Jerman juga dikurangkan dan dihadkan.

Itali yang menang dalam Perang Dnnia Pertama tidak puas hati dengan Perjanjian Versailles kerana tidak mendapat pampasan Perang Dunia Kedua (1939-1945) sebanyak yang diterima oleh Britain dan Perancis. Itali tidak mendapat tanah jajahan baru seperti British dan Perancis walaupun Itali menyebelahi kedua-dua kuasa tensebut.

Selepas tahun 1937, Jerman dan Itali yang berhasrat mencabar status-quo politik dan ketenteraan di Eropah, menjadi semakin berpengaruh. Itali paling lantang menyuarakan perubahan, sementara Jerman, negara yang mempunyai pasukan tentera terbesar hanya bertindak pada tahun 1938 dengan menakluki Austria dan Czechoslovakia. Penaklukan Austria pada 13 Mac 1938 yang dibuat berselindungkan penyatuan rumpun sebangsa (bangsa Aryan) menunjukkan kepada masyarakat dunia bagaimana sebuah negara besar menggunakan paksaan dan ugutan kepada negara yang lebih kecil, sementara negara-negara besar yang lain seperti Britain dan Perancis memberi persetujuan kepada Hitler.

Perang Dunia Kedua menyebabkan negara Jenmnan berpecah menjadi dua negara iaitu Jerman Barat dan Jerman Timur. Jerman Barat mengamalkan ideologi politik demokrasi manakala Jerman Timur dikuasai golongan komunis. Tembok Berlin didirikan untuk mengasingkan kedua-dua negara tersebut. Selain itu, kemunculan Amerika Syarikat dan Rusia juga turut berlaku sebagai kuasa utama.

Kesepakatan turut wujud apabila kuasa kuasa besar dunia mahu menubuhkan sebuah badan antarabangsa bagi menggantikan Liga Bangsa-bangsa. Hasilnya, Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) ditubuhkan pada bulan Oktoher 1945.

Perang Dingin
Perang dingin merujuk pada keadaan tegang yang wujud antara Amerika dan negara-negara Barat yang mendukung demokrasi dengan Soviet Union dan sekutu-sekutunya yang berideologi komunis dan sosialis. Ia dinamakan perang dingin kerana tidak melibatkan se
barang pertempuran bersenjata secara langsung. Ia lebih melibatkan perlumbaan program pembangunan senjata canggih. Namun begitu kedua-dua negara ini terlibat dalam peperangan sebenar secara langsung menerusi peranan mereka sebagai dalang dalam peperangan yang berlaku di beberapa buah negara lain. Contohnya dalam peperangan di Afghanistan. Soviet Union menyokong kerajaan pada masa ini dengan membekalkan senjata dan Amerika menyokong puak mujahidin dengan senjata-senjata dan bantuan kewangannya.

Perang Dingin hanya berakhir pada tahun 1990 apabila runtuhnya pengaruh komunis di negara-negara pakatan Warsaw Apabila perubahan melanda Poland, Yugoslavia, Jerman Timur, Checkoslovakia, Hungary dan Bulgaria serta berpecahnya Kesatuan Soviet.

Pecahnya Kesatuan Soviet bererti ranapnya pengaruh dan kuasa komunis di seluruh dunia. Kini Soviet Union telah bertukar menjadi Russia. Gagasan dan idealisme komunis semakin tawar dan tidak lagi diminati. Tumpuan masyarakat antarabangsa kepada negara-negara komunis selepas itu tidak lagi berasaskan ideologi tetapi lebih berasaskan soal ekonomi dan perdagangan.

Perubahan-perubahan yang berlaku di blok Timur sekali gus menamatkan Perang Dingin antara Blok Timur dengan Blok Barat.

Perang Amerika - Vietnam
Perang Vietnam mempunyai tiga peringkat. Peringkat pertama berlaku pada 1945-1954 iaitu peringkat pembebasan.
Dan tahun 1954-1975, peringkat penyatuan Vietnam dan ketiga dari tahun 1978-1991, pendudukan Vietnam ke atas Kemboja. Perang peringkat pertama dan kedua merupakan yang paling penting dan dikenang hingga sekarang. Semasa tercetusnya perang Vietnam, terdapat tiga kuasa besar yang turut berperanan iaitu Amerika Syarikat, Soviet dan China. Banyak bantuan dan sumbangan yang telah diberikan oleh ketiga-tiga kuasa besar tersebut.

Semasa tercetusnya perang, Vietnam Selatan berfahaman bebas dan liberal dibantu oleh Amerika manakala Vietnam Utara yang berfahaman komunis disokong oleh Soviet Union dan China. Amerika Syarikat membunuh orang awam di Vietnam pada skala di antara 195,000 dan 415,000 orang. Kawasan-kawasan luas yang dapat digunakan untuk pertanian dibinasakan oleh senjata kimia. Separuh daripada petani Vietnam selatan dipaksa masuk ke dalam zon-zon selamat. Tujuan ini adalah untuk menafikan sokongan orang ramai kepada pihak musuh.

Perang Arab - Israel
Negara Arab yang
terlibat secara langsung dalam peperangan Arab-Israel pada lahun 1967 ialah Mesir, Jordan dan Syria. Kekuatan tentera kedua belah pihak pra konflik adalah seperti berikut:

Daripada kekuatan tentera, jelas amat sukar untuk Israel menang. Malang bagi negara Arab, kerana kesilapan strategi. Kekuatan Tentera Udara Mesir hancur dalam beberapa jam sahaja hasil daripada Pre-Emptive Attack Israel. Dengan kehancuran tentera Udara Mesir, kekuatan Syria dan Jordan dengan mudah dihancurkan. Dalam masa 6 hari, Arab mengaku kalah. Israel berjaya menawan Semenanjung Sinai di Mesir, Bukit Golan di Syria dan Tebing Barat di Jordan.

Selain daripada peperangan-peperangan ini, dunia terus digugat oleh pelbagai konflik bersenjata. Perang India-Pakistan, Perang Korea, Perang Teluk 1991, Perang Amerika ke atas Afghanistan pada tahun 2001 dan banyak lagi peperangan-peperangan kecil di Asia, Afrika dan Amerika Latin adalah gambaran kedegilan dan kegilaan manusia.

1 ulasan:

Azizah Abdullah 396 berkata...

terima kasih buat tuan blog kerana sharing the knowledge