Custom Search

Reviews Directory

Jumaat, 8 Februari 2008

Sikap 'Tuli' Yang Tepat

Tuli bukan bererti tak boleh atau tak mahu mendengar kata-kata orang atau dalam bahasa kasarnya ‘degil' dan ‘ingkar’ dengan arahan dan perintah. ‘Tuli' bererti menyaring setiap maklumat dan pengaruh yang datang dari luar. Kita hanya menerima apa yang penting bagi pencapaian kita. Kita menolak apa saja yang tak bermanfaat, apa saja yang bakal merosakkan dan mematahkan langkah kita. Sukar? Tentu saja. Setiap usaha positif sentiasa mendapat tentangan. Dalam realiti tidak mudah menghindarkan diri daripada berbagai pengaruh negative di sekeliling kita. Sama ada berupa ejekan orang-orang terdekat, atau perubahan lingkungan yang diluar jangkaan, seringkali mempengaruhi visi yang telah kita buat.

Oleh sebab itu, hal terpenting yang harus kita jaga adalah semangat. Bila semangat lemah sudah sedekat apa pun kita dengan cita-cita, kita akan terjatuh dan tak mampu menggapainya lagi. Lalu bagaimana caranya bersikap ‘tuli’ yang tepat agar semangat tetap terjaga. Caranya ialah :

1. YAKIN BAHAWA ‘USAHA MELEMAHKAN DIRI’ SENTIASA ADA
Usaha melemahkan tak boleh dihindari. Di sekitar kita selalu ada mereka yang hasad dengki, atau gemar mengganggu usaha orang lain. Ini sunnatullah. Anggaplah ia sebagai satu ujian apakah kita terus istiqamah, atau tergoyah. Semuanya terserah pada pilihan kita sama ada hendak melayannya atau kita terus melangkah ke hadapan.

2. PERCAYA PADA DIRI SENDIRI

Jangan katakan ‘mustahil’ selagi kita belum bersungguh-sungguh mengusahakannya. Kalau kita sudah menganggap itu mustahil, bagaimana pula jika orang lain mengatakan mustahil. Ketidakpercayaan kita akan sebuah pencapaian akan bertambah kuat. Semakin jauhlah kita dari kejayaan yang diimpikan.

3. KETAHANAN DIRI
Jangan pedulikan orang lain selagi ia tak memberi faedah kepada kita kecuali ia hanya melemahkan semangat kita saja. Tumpukan pada tujuan-tujuan peribadi yang hendak dicapai. Jangan biarkan orang lain dapat menghasut kita dan memporak perandakan asas yang sudah kita bangun. Tak seorang pun berhak menggangu kita dan merenggut impian kita.

4. CARILAH TEMAN-TEMAN YANG MEMBERI SEMANGAT, BUKAN YANG MELEMAHKAN SEMANGAT KITA
Kita boleh tahu perilaku teman-teman kita dari percakapannya. Selalu ada orang yang setiap ucapan dan tindakannya memberi semangat pada kita. Selalu juga ada orang setiap gerak-gerinya cuba hendak menjatuhkan semangat dan usaha kita. Hindari sebolehnya mungkin orang yang terakhir ini. Mereka berbahaya seperti zat bahaya yang tak ketara, namun lama-lama membuat kita berkarat seperti besi ditimpa hujan. Utamakan keselamatan cita-cita dan mulailah bergaul dengan orang-orang yang berjiwa pemenang.

5. JADIKAN KRITIKAN SEBAGAI PEMACU UNTUK BANGKIT
Kalau ada orang yang berkomentar negatif pada tindakan kita, jangan termakan kritikannya itu. Justeru seharusnya menjadi motivasi diri untuk bangkit. Orang-orang yang berjaya terdiri atas mereka yang kebal terhadap komentar negatif. Mereka boleh membezakan antara olok-olok dengan kritikan yang membina. Kalau sebuah kritikan bersifat membina, mereka sengaja mencarinya agar boleh terpacu untuk berbuat lebih baik dalam mencapai tujuan, Sebaliknya bila kritikan itu negatif, lupakan! Anggap saja itu “kerikil” kecil di tengah jalan.

6. MOHON KEKUATAN DARI ALLAH S.W.T.

Allah Maha Kuat. Kepada siapa lagi kita akan memohon kekuatan kecuali dari Nya? Saat badai menghadang, guruh menggempur, bencana membahana, yakinkan satu perkara: Allah s.w.t. selalu ada. Dia lebih dekat dari urat leher kita. Siap memberikan pertolongan bila-bila pun kita meminta. Allah s.w.t. akan sentiasa melindungi hamba Nya dari gangguan orang-orang zalim yang tak Dia kehendaki. Jadi jangan khuatir pada mereka yang berniat mencelakakan kita. Selama tujuan kita baik, yakinlah Dia selalu memberi petunjuk kepada kita pada tujuan itu.

Tiada ulasan: