Custom Search

Reviews Directory

Khamis, 28 Februari 2008

Perniagaan Runcit Di Malaysia

Sektor peruncitan di negara ini merupakan antara bidang perniagaan yang boleh menjanjikan keuntungan tinggi bersandarkan keadaan rakyat di negara ini yang sememangnya gemar menbeli-belah di samping mendapatkan barang keperluan seharian mereka.

Tradisi aktiviti peruncitan secara moden pula boleh dikesan sejak dari zaman pemerintahan Inggeris lagi apabila banyak kedai runcit kepunyaan saudagar dari India dan milik imigran dari Tanah Besar China dibuka di bandar-bandar besar Tanah Melayu.

Ada diantara kedai-kedai tersebut menjadi warisan sehingga kini dan diusahakan pula oleh anak cucu mereke dengan reka bentuk kedai asal tetap dikekalkan dan penggunaan alat kira seperti sempoa masih dipraktikkan.

Bagi orang Meleyu pula, ada golongan yang berani terbabit dengan akitiviti ini dengan membuka kedei-kedai runcit kecil di kawasan luar bandar dan kampung. Walaupun saiz operasinya tidaklah sebesar saiz operasi kedai runcit milik bangsa lain, tetapi fungsinya sebagai pembekal barangan kering dan basah untuk masyarakat luar desa tidak boleh diabaikan.

Sehingga ke hari ini, aktiviti peruncitan seperti ini masih berterusan. Yang membezakan antara dulu dan sekarang adalah kedai runcit bangsa lain sudah berkembang menjadi pasar raya besar manakala kedai runcit milik orang Melayu masih mengekalkan operasinya secara sederhana serta tidak mampu bersaing dengan kedai milik bangsa lain.

Jika ada perbezaan sekalipun, mungkin kini orang Melayu sudah berani untuk membuka kedai runcit di kawasan bandar dan sekitar taman perumahan dengan operasinya dibesarkan sedikit menjadi pasar mini (mini market).

Satu revolusi baru dalam sektor peruncitan negara dikesan berlaku pada awal tahun 1990-an apabila Jaya Jusco Berhad, sebuah syarikat peruncitan terbesar di Jepun dipelawa memasuki pasaran negara ini oleh bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad.

Bermula pada tahun itu, operasi syarikat tarbabit terus berkembang sehingga pada tahun 2005 dilaporkan hasil jualan syarikat berkenaan melebihi RM1 bilion dengan 13 cawangan pasar raya Jusco berada di negara ini. Dengen situasi keadaan negara ini, tidak mustahil sekiranya pendapatan syarikat ini bakal terus berkembang dengan jualan dijangka mencecah lebih dari RM2 bilion pada tahun ini.

Kemudian sekitar tahun 1993, muncul pula gergasi penuncitan dari Eropah yang mula mengintai untuk memasuki pasaran di negara ini. Carrefour mengambil giliran dan sehingga kini kumpulan terbabit mempunyai 13 cawangan di seluruh negara.

Apa yang menarik mengenai Carrefour ialah, kumpulan terbabit menguasai pasaran peruncitan di Eropah dan menduduki tangga kedua di dunia dari segi keuntungan selepas Wal-Mart dari Amerika dengan jualan berjumlah RM309.6 bilion di seluruh dunia.


Industri peruncitan negara kemudian menyaksikan pula kemasukan Tesco pada sekitar tahun 2000 hasil usaha sama di antara syarikat terbabit dengan Sime Darby Berhad. Tesco merupakan syarikat peruncitan keempat terbesar di dunia dengan jualan melebihi AS RM237 bilion setahun.

Andai ada syarikat tempatan yang mampu menyaingi syarikat gergasi ini, cuma Kumpulan Mydin Mohamad Holdings Berhad yang bermula pada tahun 1956 dengan 15 cawangan di seluruh negara serta jualan melebihi AS$111 juta setahun dapat bersaing dengan mereka.

Bagaimanapun pasar raya Mydin mungkin tidak boleh dibandingkan dengan gergasi-gergasi peruncitan yang lain kerana dari segi keuntungan, saiz operasi dan khidmat selepas jualan, Mydin boleh dianggap masih di belakang lagi.

Dari segi segman pemasaran juga, Mydin cuma menguasai golongan kelas yang berpendapatan sederhana dan rendah sahaja. Sedangkan golongan yang mempunyai pendapetan melebihi RM2000 sebulan masih tertumpu pada pasar raya besar yang lain.

Di sini satu persoalan mengapakah kerajaan melalui syarikat-syarikat pelaburan milik kerajaan seperti Khazanah Holdings dan yang lain tidak mahu atau tidak berani untuk melakukan palaburan dalam sektor ini sedangkan industri ini amat besar pasarannya?

Jika pengurusan dan pentadbiran yang dibimbangkan, maka jika diteliti nama-nama pengurus di syarikat antarabangsa terbabit, kita akan mendapati hampir separuh daripadanya adalah orang Melayu yang pastinya beragama Islam.

Sebagai contoh, daripada 13 cawangan Jusco di negara ini, lapan pengurusnya adalah Melayu. Ini tidak termasuk lagi pengurus-pengurus kanan dan kumpulan pengurusan atasan yang lain. Ini tidak ditambah lagi dengan pengurus-pengurus Melayu dari Carrefour, Tesco atau Giant.

Yang pastinya kita tidak akan ketandusan kelompok profesional untuk mengurus atau mentadbir sebuah syarikat peruncitan berteraskan Islam sepenuhnya sekiranya ada pihak yang berani untuk melabur dan terlibat secara serius dalam industri ini

Andai masalah modal pula dibangkitkan, terdapat banyak sumber umat Islam yang boleh digunakan. Tabung Haji misalnya mempunyai ratusan juta wang umat Islam di negara ini yang boleh digunakan sebagai modal pelaburan.

Buat masa kini, Tabung Haji hanya banyak terbabit dengan aktiviti pelaburan yang dianggap selamat seperti pertanian dan pembinaan. Walaupun pelaburan Tabung Haji ini boleh dianggap menguntungkan, namun ia mengambil masa yang panjang untuk menghasilkan keuntungan.

Sebagai contoh aktiviti perladangan memerlukan tempoh antara tujuh hingga lapan tahun sebelum pokok sawit dapat mengeluarkan hasil sekaligus memberikan pulangan kepada pelabur. Sesuatu yang patut dipertimbangkan juga adalah harga minyak sawit berada di pasaran komoditi. Maka harga minyak sawit bersifat tidak statik sama seperti getah yang mengalami kenaikan harga dan penurunan harga mengikut pasaran dunia.

Sektor peruncitan pula menjanjikan sesuatu yang amat berbeza. Dengan anggaran penduduk Islam di negara ini yang melebihi 10 juta orang, pelaburan terhadap pasar raya besar menjanjikan keuntungan dan kecairan modal yang pantas kecuali jika terdapat situasi salah urus atau masalah lain seperti bencana alam atau peperangan.

Bayangkan dengan kewujudan sebuah pasar raya besar seperti ini, umat Islam di negara ini mempunyai satu pilihan alternatif yang lebih praktikal untuk membeli-belah dan berbelanja. Di samping itu kecairan tunai umat Islam dapat disalurkan kepada satu sistem ekonomi yang turut dipunyai oleh umat Islam sendiri.

Adalah sesuatu yang menarik sekiranya usaha ini dapat menjadi realiti. Andai syarikat-syarikat gergasi peruncitan antarabangsa mampu menembusi negara-negara Islam tidak mustahil juga peluang syarikat milik umat Islam mampu untuk berkembang di negara Islam yang lain adalah besar juga.

Dengan jaringan pasaran industri peruncitan umat Islam yang besar dari negara di Timur Tengah ke negara China, industri ini bukan sahaja mampu menjana ekonomi umat Islam malah dapat membantu memasarkan produk-produk yang dijamin halal dan bersih.

Sekiranya di Malaysia ni ada pihak yang jual rumah kedai atau lot kedai macam yang mereka buat dengan jual rumah di taman perumahan. Bayar serendah RM100 sebulan sewabeli sehingga 50 tahun atau lebih. Kalau tak sempat anak atau cucu boleh sambung bayar. Tentu ramai bumiputera mempunyai ruang niaga sendiri di deretan bangunan komersil di bandar-bandar besar maupun pekan-pekan yang sedang membangun. Saya tak pasti sama ada, ada ke tak projek sebegini yang dibuat oleh kerajaan untuk membantu bumiputera yang tak berkemampuan tapi ada jiwa untuk menjadi peniaga yang ada lot perniagaan sendiri. Kalau ada pun mungkin sewa bulanan mahal yang hanya mampu dimiliki oleh konco-konco, kroni-kroni dan golongan elit bumiputera yang kaya raya saja.

Jadi, buatlah wilayah pembangunan koridor apa pun, utara, selatan, timur, barat kerana dalam setiap pembangunan itu peluang untuk bumiputera berniaga dalam lot bangunan komersil ada. Tapi kalau masih juga berniaga tepi jalan, tepi kaki lima, depan supermarket cina dan bangsa lain, sia-sia saja pembangunan itu. Hanya menguntungkan bangsa lain dan kroni-kroni politik bumiputera yang meluluskan projek pembangunan itu saja. Orang lain untung berniaga mereka pulak dapat komisen dan share sama. Walaupun kena cukai tapi cukai tu untuk pembangunan lagi, pembangunan yang akan terus-menerus menguntungkan mereka sampai bila-bila. Bukannya memberi faedah pada rakyat dan meringankan beban rakyat. Untuk menikmati pembangunan itu rakyat kena bayar dengan tolnya, minyak yang dipotong subsidi, nak berubat kat hospital kena bayar, nak belajar kena bayar.

Inikah yang dinamakan kerajaan prihatin, yang ikhlas membantu rakyat? Kita perlukan satu pembaharuan dalam pemikiran mereka yang membuat keputusan dan dasar kerajaan. Selagi kerajaan sekarang masih memerintah pastinya mereka akan terus membolot segalanya dan rakyat tidak akan mampu mengecapi kemajuan yang sebenarnya untuk masa depan dengan berdikari. Beri pancing dan biar rakyat sendiri mencari lubuk dimana ada ikan yang banyak. Kalau tak nak bagi free pun buatlah skim bayaran mudah yang meringankan beban anak cucu dan cicit bagi tempoh jangka masa panjang.

Tiada ulasan: