Custom Search

Reviews Directory

Selasa, 12 Februari 2008

Perlu Kuat Berusaha

Ramai yang belum mengenali Syed Mokhtar secara dekat. Apakah falsafah hidupnya? Apakah falsafahnya dalam perniagaan? Yang nyata beliau tidak begitu gemarkan publisiti tentang dirinya. Personaliti yang diangkat sebagai Tokoh Maal Hijrah 1429 ini menganggap institusi yang didukungnya iaituYayasan Al-Bukhary lebih penting daripada dirinya.

Mengungkap sisi peribadinya, Syed Mokhtar berkata beliau bertindak mengikut keperluan tapi wajib terus berusaha agar setiap masalah selesai secepat mungkin. Yang penting semua kerja perlu dibereskan walaupun berat. “Kalau yakin perkara benar, tiada masalah. Perkara yang benar akan beri kita kekuatan untuk terus berusaha, jangan lari dari tanggingjawab. Senaman kita buat secara sederhana, makan dan minum satu pertiga sahaja. Saya suka berusaha dan cuba setakat yang terdaya.” ujarnya.

“Dalam pada itu kadang-kadang nikmat yang kita dapat boleh merosakkan kita. Kita kena kawal supaya nikmat tidak nierosakkan kita. Yayasan Al-Bukhary menjadi tempat untuk menempatkan lebihan yang boleh merosakkan diri kita,” pesannya lagi. Syed Mokhtar juga mempunyai pendirian yang sangat jelas tentang apa sebenarnya yang harus dimiliki oleh orang Melayu. Ujarnya, orang Melayu perlu memiliki sifat kuat benusaha. “Sama ada kita dapat kejayaan atau tidak, kita tak boleh putus asa. Kalau dapat kejayaan kena bersyukur, tidak dapat pun bersyukur juga. Saya tidak melihat cara jangka pendek untuk berjaya. Saya percaya kita mesti melalui proses tertentu untuk kita mendapat kejayaan.”

“Ini kerana sebelum kejayaan diperoleh, kita terpaksa mengalami bermacam-macam cabaran. Kita kena kenal diri kita sendiri. Dalam agama pun Allah suruh kita kenal diri sendiri sebelum mengenali Allah. Maknanya kita kena menilai dengan jujur dan tidak boleh tipu diri sendiri. Sebab itu apa yang kita buat mesti ikhlas.” Bilionair Melayu ini percaya kepada perkara yang wajib ada iaitu asas ekonomi. “Sememangnya wujud jurang ekonomi antara ketiga-tiga kaum (Melayu, Cina dan India) ini. Kalau kita kecewa maka jurang ini akan semakin jauh. Walaupun sesetengah orang Melayu mudah kecewa namun sekarang ni sudah nampak banyak perubahan.

Jurang katanya, masih ada tapi beliau menyeru masyarakat agar tidak berputus asa dan terus belajar selok-belok berniaga kerana kalau tiada kekuatan sendiri dan tiada pengalaman selok-belok perniagaan, susah untuk maju ke hadapan.”

Tiada Jalan Singkat
Dalam pada itu ramai pula yang tidak sabar dan menggunakan jalan singkat untuk berjaya. Mengulas hal ini Syed Mokhtar berkata, “Kalau kita tak sabar, kita akan dapat hasil yang ‘tak sabar’. Tahun 60-an saya adalah salah seorang yang tak dapat peluang yang orang patut tolong. Tapi alhamdulillah, saya tolong diri saya sendiri. Kita semua sama saja. Mak saya kata, “Hangpa tujuh orang keluar dan perut aku.”

“Kerana itu dia tak bagi kami berkongsi bisnes. Tujuh orang kena ada kemahiran sendiri dan bila jumpa kasih saying akan berpanjangan. Sekarang ini saya tolonglah sikit-sikit. Tapi yang penting mereka tolong diri sendiri. Setiap orang akan dapat peluang mengikut kemampuan dan tak boleh berputus usa. Beliau juga sentiasa mengulang-ulang bahawa dirinya adalah anak Dasar Ekonomi Baru (DEB). “Saya melalui proses, misalnya, mula-mula minta lesen nak berniaga kedai, minta lesen lori. DEB sediakan semuanya tapi ada yang hendak cepat kaya ambil lesen pajak kepada Cina. Beli lori tidak mahu mengusahakan sendiri.

“Kerajaan yang didukung oleh UMNO memang ada polisi untuk menolong orang Melayu. Tapi DEB hanya bagi orang Melayu 30 petatus dan 70 peratus lagi kepada kaum lain. Sebab itu bila saya jumpa mereka saya kata, DEB bagi 70 peratus kepada mereka dan saya hanya tumpang 30 peratus, itu pun mereka hendak suruh kaji semula. DEB kayakan seluruh masyarakat Malaysia dan memberi peluang terbuka kepada semua kaum dan bukan kepada orang Melayu saja. Saya tahu perkara ini sebab saya menceburi perniagaan sejak dari awal lagi.”

Disebabkan pelbagai kemudahan yang disediakan adakah menyebabkan orang Melayu tidak sedar mereka ketinggalan? Syed Mokhtar menjelaskan, “Saya fikir orang Melayu sedar tapi mereka rnungkin tidak mahu menjadikan itu sebagai satu isu. Bagi saya, kalau sedar macam mana sekalipun, isu tetap di situ juga jika tidak mencari jalan mengatasinya. Seperti saya selalu kata, benda yang benar akan kekal. Bagi saya, orang Islam bernasib baik kerana kita ada akhirat. Dalam Islam, ajaran dan budaya sudah lengkap. Ini meliputi cara hidup dan cara kita cari rezeki. Kalau kita ikut nilai-nilai ini tak payah nak pakai serban. Orang Kedah kata macam lebai kodok, bukan cerdik sangat. Tapi yang penting kita ada kekuatan itu. Kita tak perlu ada sifat malu kerana kita tak mencuri. Setiap orang Allah bagi kekuatan”. Tegasnya.

Modenkan Sekolah Agama
Syed Mokhtar juga berkecenderungan untuk memodenkan sistem sekolah pondok di negara ini, namun timbul persoalan adakah rancangan itu relevan untuk dilaksanakan pada masa ini.
Menjelaskan hal ini beliau berkata, “Sistem sekolah pondok yang ada pada hari ini memerlukan perubahan, sekolah yang lengkap dengan kemudahan asas. ini penting kerana kebersihan itu adalah asas kesihatan pelajar dan juga sebahagian daripada iman.

“Kolej Yayasan Al-Bukhary di Alor Setar ada sistem, lapan jam belajar, lapan jam waktu tidur dan lapan jam lagi untuk buat kerja-kerja sukarela. Pembelajaran hukum agama asas seperti sembahyang dan mengaji adalah tanggungjawab individu dan mesti ada. Kolej tidak hanyak tumpukan kepada agama kerana itu tanggungjawab individu, tanggungjawab dengan Allah. Kolej itu tumpukan ilmu dunia.”

“Bila kita susah, orang tolong kita dan bila kita nampak orang susah kita kena tolong. Objektifnya bila keluar dari kolej ini mereka berisi dengan ilmu, nak jadi akauntan atau ahli ekonomi, kita berikan pelajaran dan lepas itu kita lepaskan, tiada terikat untuk pergi ke mana sahaja. Sistem sekolah pondok hanya pentingkan agama. Agama adalah tanggungjawab kita, memang ada dalam jiwa cuma perlu diperkuatkan tapi perlu juga ada ilmu dunia,”ujarnya.

Syed Mokhtar turut menghimbau zaman remaja dan cara bagaimana dirinya dibesarkan dengan didikan keluarga. “Masa itu keluarga saya susah tapi saya ke sekolah rendah dan rnenengah macam biasa. Bila habis sekolah menengah, duit tidak ada dan saya ambil keputusan untuk tolong ayah saya dan berusaha dari kecil untuk berjaya. Duit kita guna untuk kehidupan peribadi dan untuk tolong orang lain juga.” Kaum lain ada organisasi seperti persatuan Hokkien atau Kantonis tetapi di mana orang Melayu? Di Kedah tiada satu pun dewan orang Melayu.”

Lalu apabila Syed Mothtar mendirikan kolej, beliau mengarahkan agar dibuat lima atau enam reka bentuk yang berbeza. Sebab orang Kodiang, Arau, Padang Terap dan Pokok Sena bukan mampu untuk pergi sampai ke Samarkhan, Istanbul, Isfahan untuk melihat reka bentuk asing itu. Bila anda pergi ke kolej itu ada lima konsep seperti Morish, Turki, Tupaki, Afrika Utara dan sekali gus mencerminkan Islam yang global. Secara penbadi saya memang minat kepada seni bina Islam,” katanya.

Syed Mokhtar mengakui sejak dulu lagi beliau sedar akan masalah pendidikan orang Melayu. Jelasnya, pada tahun 60-an beliau menghadapi masalah pendidikan kerana tiada kemampuan.
“Saya tidak boleh bayar yuran semasa di tingkatan Lima. Masalah budak-budak Melayu yang tak mampu nak bayar yuran memang ada pada masa itu. Saya nampak masalah pendidikan tapi saya pun salah seorang daripada mereka yang memerlukan pertolongan. Tapi tidak ada siapa yang tolong membayar yuran sekolah. Mungkin masa itu tidak ada orang Melayu yang berkemampuan yang boleh tolong saya. Jadi, bila dapat sikit peluang dalam pemiagaan, saya ada kemampuan untuk menolong orang lain. Orang kaya ada dalam semua kaum. Mereka kena membantu kaum sendiri supaya tidak tercicir. Yang miskin kita kena bantu,” katanya.

Tiada ulasan: